AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.850

Gliptone Liquid Leather

Är det någon som kör med detta och har handlat nyligen? Vi har haft några diskussioner här tidigare, jag har själv använt detta medel med mycket bra resultat tidigare.
De senaste två flaskorna var mörkbruna, de var tidigare svarta. Påverkar så klart inte innehållet direkt men jag som började använda Liquid Leather redan för 10+ år sedan menar nog att det skedde något med innehållet för några år sedan.
Konsistensen blev vitare och mera lättflytande, inte krämig och gräddgul. Jag hade då kontakt med representanten/tillverkaren i England, de bedyrade att de bara bytt plastkvalitet i flaskan pga krav på återvinning osv, innehållet skulle vara oförändrat.
Lukten var iaf inte heller samma, dvs den luktar aldrig speciellt angenämt till att börja med men förr blev det som utlovat en fin läderdoft i bilen. Så blir det inte riktigt på de senare produkterna, och senast jag tog fram flaskan så var innehållet mer eller mindre skiktat och krackelerat.
Testade att skaka om och gned på lite ändå. det blev inte alls som förr, matt och sträv yta när det väl torkat in.
Vad är era erfarenheter nu för tiden med Gliptones produkter?

FP
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag använde Gliptone senast för 3 år sedan och då var det som "vanligt". Blankt, fint och en behaglig doft var resultatet. Skall kolla i garaget vilken färg det var på flaskorna i morgon.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag använder Gliptone..dock gynnar jag inte de svenska blodsugare,utan beställer direkt från England,från tillverkaren...ca 100kr flaskan,och det är inkl frakt..då vet man att man får fräscha,och inte utgående prod
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag använde detta för nåt år sedan och blev mycket nöjd.
Skinndoften och framförallt det visuella resultatet var häpnadsväckande bra.

Jag köpte detta nu igen och prövade på 525:an och blev mycket besviken. Behandlingsdoften satt kvar några dagar men den smaskiga skinndoften uteblev.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken färg det var på flaskorna men det e ju möjligt att något är bytt. Sen tror jag också att det ev. kan bero på hur torrt skinnet är sedan tidigare.
Ett regelbundet behandlat skinn borde ha lättare att suga åt sig och få en mer bestående doft.

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag fick ta mig en sväng till skåpet i garaget, har en 1/3dels flaska kvar av den svarta med ett gulkrämigt innehåll och det luktar som det ska/brukar nått läder look a like är dock inte så förtjust i den doften. Har kört med Meguiers lädervårdmedel de senaste två åren , har en trevligare mattare lyster och är inte läderssmaksatt. :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bu
154
Bumsan
M5 -93
330 CI cab -02
740 Li -09
X3 3.0i -04
Har köpt och använt i år. Bruna flaskor och funkade bra. möjligen något tunnare i konsistensen.
Har också köpt en variant i en ljus fyrkantig flaska. Denna angavs vara "waterproof"
Den varianten tycker jag är bättre än originalet
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har kollat i garaget nu. Vit flaska med cleaner och brun flaska med conditioner (eller vad den nu hette...) och dessa har funkat bra.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jag använder Leather Masters produkter, mycket lättjobbade, tar fram läderdoften och lämnar en mjuk och matt yta efter sig. Hyfsat prisvärt också då produkten är dryg och räcker länge.

Erkänd tillverkare som producerar lädervårdsprodukter för flera möbeltillverkare, möbelåterförsäljare och biltillverkare.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag kollade nu och den sista flaskan var brun och kan nästan svära på att den förra var svart (och fungerade mycket bättre)

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Jag har förbrukat två bruna, den senaste köpt från England och snart slut, och nu oanvändbar. Men det verkar som det är skillnad mot förr på innehållet, speciellt mot de äldre svarta flaskorna.
Får väl kontakta tillverkaren igen och se vad de svarar denna gången.
Jag har testat flera andra lädervårdsmedel genom åren, inget har kommit nära Gliptone, fast nu vet jag inte längre...
Är det förresten nån mer än jag som lagt märke till att Meguiars Vinylshine har exakt samma lukt som Gliptone, just när man lägger på medlet? Men sen luktar det inget, jag använder det iofs inte i bilen. Meguiars lädersmörja däremot luktar inget alls.

FP
Här Länk hittar ni utmärkta produkter för all tänkbar lädervård! E36 stol behandlad i 7 steg (skrubba-våtslipa-rengöra-bensin-tona-försegla-skydda): Länk
Stolen hade lättare/normalt slitage på instegssidan, som synes så blev det bättre iaf...
Samma stol före behandlingen: Länk
Dessa "tyska" produkter är i själva verket utvecklade på Nya Zeeland, säljs bl.a av Ernst P. AB i Sverige, länk med tips här:Länk
Jag tror denna firma har varit framme på forumet tidigare, och många har fått bra resultat med detta.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.