|
|
|
|---|---|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Hej! Skulle idag byta yttre damask på en drivaxel ifram på min införskaffade 325ix. Visade sig att inre va riktigt usel också så jag struntade i att montera tillbaka drivaxeln. Skulle sen flytta bilen, men den drev knappt någonting. Så jag funderar på hur fördelningen fungerar? Har haft en gammal impreza en gång där en drivknut gick sönder i fram. Då det var en slit o släng vinterbil tog jag bara bort drivaxeln och den blev då bakhjulsdriven. Slirade lite på hård belastning på låga växlar, så jag antar att det va någon lamellhistoria på den. Men så verkar det ju inte vara på en IX? En kompis har en audi quattro och på den gav sig en drivknut i fram för något år sen och det gick inte få bilen att flytta sig en cm, men med en ny på plats drev det bra på alla 4. Jaja, det blev mkt text för en enkel fråga. Kort o gott. Är min fördelningslåda skrot, eller blir det så här? |
|
Är det en e30, utgående från den modellbeteckning du anger, så tyder det på att viskolåsningen av mittdiffen slutat fungera. (Det innebär inte att fördelningslådan är "skrot", utan bara att den nu fungerar som vilken öppen diff som helst.) Är det en e46 så "blir det så här" eftersom den har 3 st öppna diffar. Är det en e9x, så har jag inte stenkoll, men skulle nog påstå att något med fördelningslådan är seriöst trasigt. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Ok. Det rör sig om en e30. Kollade på realoem och kopplingen går att köpa för 947 dollar. Känns inte jätteaktuellt. Men om det är en visko krävs det att den slirar lite o får lite fart innan den biter? Har en kompis som har en sån låda liggandes. Finns det något lätt sätt att känna om den är kass? Borde väl vara riktigt trögt att dra karderna åt vardera håll? |
|
Tyvärr, ingen aning! Min gissning är däremot att det är trögt oavsett om en är hel eller inte, beroende på mekaniska motståndet i planetkuggarna (+eventuell förspänning i låsningslamellerna) == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.