AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.479

X3 eller Q5 och specfunderingar

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
X3:
2.0 automat, metallic, comfortpkt, m-pkt, 19-tum, tonade rutor, autobaklucka, halvskinn, drag.
Q5:
2.0 s-tronic, metallic, s-line exteriör, 20-tum, trailpkt, prolinepkt, teknikpkt, baksätesvärme, halvskinn.

Känns som mer Bang for the bucks med q5 även om drivlinan på X3 känns bättre.

Samma pris på dessa specar. Vad skulle ni välja? Andra kommentarer?
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Glömde att q5 även hade sportpkt
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tänker du dig en bensin eller diesel? För i fallet diesel har BMW ett litet effektövertag (7hk) men i fallet bensin har Audi ett lite större (16hk) övertag om jag minns rätt?

Jag tycker det är en fråga om smak, både Q5 och X3 F25 är väldigt fina bilar. Man skulle kunna argumentera för att F25 är ett snäpp mer modern och har en bättre drivlina trots lite lägre effekt i ena fallet, i övrigt känns det hugget som stucket.

Lycka till!

//Bjersér
Verdi
Tycker X3 är mycket snyggare än Q5:an som på typiskt audi-manér är lite slätstruken.
Jag valde X3 pga att den känns mer modern och är roligare att köra. Dessutom är driftsekonomin bättre. Baksätet var också rymligare i X3.
Q5 är så extremt slätstruken, faktiskt gillade jag XC60 bättre. Den hade mer charm än Audin.
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Jo det är dieseln jag kikar på.
Tack för alla synpunkter. Håller med på samtliga punkter utom just utseendet där jag nog gillar q5 bättre men smaken är ju olika. Får klämma och känna ett varv till innan jag bestämmer mig. Återigen stort tack!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag stod inför samma val när X3:an kom, och hade väl i princip bestämt mig för Q5:an innan X3:an lanserades.

X3:ans fördelar

• Drivlinan. Den 8-stegade automatlådan och den nya 184-hästars dieseln är en väldigt fin, om än rå, kombination

• Tekniken. Nu ser jag att du inte tänkt beställa Navigation, vilket gör skillnaderna något mindre. Men den högupplösta stora skärmen i X3:an och det uppdaterade iDrive-systemet kändes bra mycket modernare än MMI-systemet i Audin.

• Priset. Med mina tillval (och jag kryssade relativt frisk i utrustningslistan) så blev faktiskt X3:an tillslut billigare.

Det ska tilläggas att Q5:an fått en facelift sedan jag var på jakt, MMI-systemet har förbättrats och det har kommit en ny 2-liters diesel.

Men Q5:ans fördelar är dessa i mina ögon:

• Flexiblare lastutrymmen. Välj till det skjutbara baksätet och du får ett helt annat djup i bagageutrymmet. Detta ställde till det en hel del för mig i X3:an, eftersom vår barnvagn inte gick in på längden.

• Med S-linepaketet och 20" tycker jag att Q5:an är snyggare.

• Något tystare, framförallt vindbrus

Eftersom Q5:an är mer mogen på marknaden har den fått fler paket, och jag tror att rabatterna är större, vilket nog kan göra Q5:an billigare i dagsläget.

Som sagt, två mycket trevliga bilar!
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Hej! Tänkte bara att det kunde vara kul att återmata att det blev Q5:an den här gången. Synd bara att 20-tummarna åker av om någon vecka när vinterdäcken levererats. Å andra sidan ska det bli kul att få uppleva en vinter med quattro.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Tror det blev ett bra val och Grattis!

Lånade min fars q5 i sommras på en 500mils tripp genom europa, det är nog den mest allsidiga bilen jag kört, sitter högt, åker bekvämt, tys(k)t och fint, navin funkade klockrent i alla länder med allt från hotell till restauranger, och såklart vägval. Gick att ligga under litern med farthållaren närmare 200, och det med 20" 255er runt om.
Navi och
Grattis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.