AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.396

Oxygen sensor bank 1 felkod?

Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Tjena fick följande felkod för någon vecka sen och vill gärna ha lite hjälp och tips med detta. Har bytat både bank 1 och 2 nu utan att ha löst problemet.
Har försökt läsa och hitta men utan att hitta ordentligt.
Bilen går hur fint som helst dock så blir effekten begeänsad i o med motorlampan. Den låter inte konstigt, rycker inte, hackar inte och har inte märkt någon stor skillnad på bränsleekonomin.
Kommer rulla in i verkstan imorgon och göra en stor koll. Kommer att kolla så att den ej läcker luft någonstans som göra aty den får felkod på lambdan. Kommer även att kolla livedata från lmm och så för att kolla så det inte ligger där.
Det känns som ett simpelt fel men måste hittas.

Någon som kan dela med sig av vad de tror det kan vara? Något jag ska kolla upp ordentligt imorgon.
Tacksam för svar
Hej,
Vilken felkod fick du?
Har du bytt alla fyra sensorerna?

/Lennart
När lampan tänds släcks den efter ett tag?
Hur långt har bilen gått?
Vad hände när du bytte lamda fick du fortfarande felkod på samma bank?
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Har bytat både bank 1 och 2 före kattarna. Alltså det som den fick felkod på just sensor 1 pre cat. Har faktiskt inte bytat de andra 2, då jag inte tror på dem helt enkelt. Bilen har exakt idag rullat 11000 mil.
Den kommer att ställas av om 2 veckor och hade verkligen velat fixa det innan.
Har testat nollställa den 2 gånger med samma felkod.

Hade tyvärr inte möjlighet till verkstan idag, dock var jag ute i garaget och kollade noga under huven.
Till slut fick jag faktiskt syn på insugsröret precis innan lmm som satt lite löst i klämman. Fanns även ett glapp mellan de 2 rören där luft mycket väl kan ha klämmts in på felväg bakom lmm. Vad tror ni? Hoppas detta kan vara så enkelt. Underbart vad en ledficklampa kan hitta.
Återkommer imorgon när jag släcker lampa och ser om det kommer igen.

Har läst massor på m5board att folk har råkat ut för dessa felkoder med en luftläcka som det verkliga problemet!
Precis som du säger så blir det en felkod pga de ligger utanför sitt reglerområde och inte för att det är något fel på dem.
Strunt i att släcka lampan det är självcheck på den, har du hittat orsaken så kommer den släckas efter ett antal starter om felet inte har inträffat, och du kan då vara rätt säker på att du åtgärdat det och gå in och ta bort den historiska felkoden.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ok testar köra till jobbet och gymmet imorgon då. Får hoppas att den släcks imorgon kväll . Återkommer med info.
Tack på förhand
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Kan glatt berätta att det verkade som att jag hittat felet och åtgårdat det. Som sagt hade den haft en läcka strax bakim lmm och en lös slangklämma. Spände till det och tryckte ihopa det som det skall vara och idag släcktes motorlampan av sig själv. Efter ca 7 starter föeavann den och nu återstår bara att rensa datan. Tackar för all info
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Fick tyvärr problemet tillbaka och börjar nu förstå att det är något som jag måste kolla ännu närmare på.

Har gjort ett lmm test dock med motorlampan på och felkoden i systemet och den visade 90l/h vilket är ca 40 för lite. Tror dock det kan bero på just att felkoden finns i systemet.
Har pratat lite med grabbarna på m5board och det verkar vara ganska överens om att det är någon form av läcka i någon slang under själva *insugskåpan*.
Antigen fel på någon spridare, kanske någon oring till någon av dem. Eller läckage runt om spjälhuset.
Min felkod är följande Code 144, Control, oxygen sensor function, bank 1.

Vad tror ni grabbar, ska man lyfta locket och kontrollera allt där under i luftväg samt packningar?
eller rengöra lmm och kolla om problemet försvinner för att sen byta ut dem?
Hade kanske vara bra att mäta alla lambdasonder och se till att även de bakre fungerar som de ska, om de nu har en påverkan överhuvudtaget?

Tacksam för alla svar.
Det är nog tjuvluft eftersom det drabbar båda bankerna.
Den klagar på blandningsförhållanden nu vet jag inte vilket program du har har använt men om vi använder generella obd koder som ett exempel tex p0173 som är en kod för lamdaregleringen.
För att kunna sätta denna kod så måste lamdasonderna fungera, den kan inte känna av om den går fett eller magert om inte sonderna fungerar, är de brott i sonderna så finns det specifika felkoder för det.

Därför tror jag mer på tjuvluft, vilket kan vara packning, slang m.m.
Tex insugspackningar, om man bestämmer sig för att byta dessa så är det ett bra tillfälle att byta alla slangar till vevhusventilationen när man ändå har allting nere.
Om det är Lmm som är felet kan jag inte svara för, men vad jag har hört är att den kan gå sönder och det behöver inte alltid generera någon felkod.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ska kolla ifall jag hittar någonting där under nu i helgen, har du något tips på något man ska tänka på innan jag tar loss insugskåpan?
Ska du lossa hela insuget?
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Får börja med att lossa toppendelen bara och se ifall jag har tur där. Sitter väll bara med massa silverpinnar runt om hela kåpan eller?
Insuget är ingen kåpa utan det är en bit allt eller inget.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Du missförstår hur jag menar. Har du själv en m5a, tänker så att du vet hur det sitter? Återkommer imorgon när jag varit ute och kollat lite.
Hej.
Nä det har jag inte ingen M5.
Jag hade dock börjat med startgas innan jag monterar bort någonting.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Finns ju i stort sätt inget synligt eller åtkommligt som har med det att göra. Just därför jag måste få bort den stora kåpan först :)
Aha du menar den ..
Det är nog bara skruva bort, sitter säkert med skruv eller clips.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Har nu kollat upp och rengjort alla rör och spänt till dem. Nollstälde koden och nu rullar de på fint igen. Flödar som det ska och felkoden är borta. Tack föe all info :D
Hur länge har den varit släckt?
Det är självcheck på lampan så om felet är löst så slocknar den.
Den historiska felkoden ligger dock kvar.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
1 vecka och att den är radderad :)
Då så om problemet inte hade varit löst så hade den tänds igen vid det här laget :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.