|
|
|
|---|---|
| Vet någon om airbag och farthållare hör ihop? Airbaglampan lyser, och det känns logiskt att farthållaren lägger av om föraren inte är "säker" och bör vara aktiv i sin körning. Kan tillägga att den har aktiv farthållare. Någon som vet? | |
|
Kan vara så. Har aldrig haft bil med aktiv farthållare. På min 740d går det ej att lägga i växeln (även backväxel) om inte förardörren är helt stängd. |
|
|
Min farthållare fungerade utmärkt med lysande airbaglampa, E65. Vanlig standard farthållare då. Tror inte att de har med varandra att göra. |
|
| Jag har kollat runt i datan på bilen lite, och dom verkar inte höra ihop. Det är felkod på förvärmningen till kameran för distanshållningen.. och airbagen är nåt helt annat.. ifall det nu hjälper någon någon gång.. | |
| Har liknade problem i min 750i -06. Fick larm - airbag. Samtidigt tappade jag farthållare vindrutetorkare varaktig blinkers etc alla funktioner i ratten. daso 76 eller någon annan som hittad en lösning? | |
|
Hej, jag har kommit så långt att jag förstått att farthållaren inte fungerar pga att värmen i kameralinsen inte fungerar. Den är aktiv mellan -5 &+5 grader. Airbagen är åtgärdad, kan inte säga vad som var fel, men jag nollade den med BMWhat? under färd, sen har den inte tänts igen. Misstänker spänningsfel under nollningen. (?) Mitt tips är att kolla felkoder och spänning/laddning. Jag har en hatkärlek till tekniken i dessa bilar... |
|
|
Om man har fel på just värmen till kameralinsen på aktiv farthållare, går det att fixa? Min la av för en tag sen och min airbaglampa lyser gult |
|
|
Bra fråga om linsen. Värmen är aktiv mellan +3 & -3 grader, och kameran är ett helvete att ställa in enl TIS. Men jag ska testa ta upp den och kolla. Teoretiskt borde den gå att lura igång om man bara får motstånd eller effekt på värmeslingan.... |
|
| Sorry. Inte 3 grader. 5 ska det vara... :/ | |
|
Nu har jag tagit upp kameran. Linsskyddet sitter så in i h-e, det sitter dels med clips, som jag rationaliserat bort, och sen är den limmad med ett lim utan motstycke. Typ montagelim/sikaflex. Nåja, locket är borta, och jag konstaterar följande: Värmeslingan till linsen är ingjuten i plastkåpan. Den får kontakt med hjälp av 2 st fjädrande bleck som sitter på "kretskortet". Jag mätte upp slingan, och den ligger på 3.7 ohm, vilket motsvarar ca 40w, vilket jag tycker verkar rimligt. Eller? Jag misstänker starkt kontaktproblem mellan bleck och kontaktyta.... |
|
|
Asså du är ju fantastisk!! Ska bara hitta nån som kan hjälpa mig med att fixa mitt dilemma... Tack |
|
|
Enligt BMW sitter det en värmesensor som kostar 385:- som kan va felet på min aktiva kamera till farthållaren. Va tror ni om det? |
|
|
Enligt BMW sitter det en värmesensor som kostar 385:- som kan va felet på min aktiva kamera till farthållaren. Va tror ni om det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.