AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.382

M-sport på X3 F25?

ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Funderar på att beställa en X3 och i takt med att jag fyller i de optioner som den ska ha (18" fälgar, sportstolar etc) så blir merkostnaden för m-sportpaket endast 14k. Under tiden som vi har kollat på x3 så har jag inte ens tänkt på m-sport till den, det har känts på något sätt fel med det till en suv. Nu börjar jag dock att tveka, man kanske ändå skall köra på det? Då bilen kommer bli en 20d kommer den ej ha dämparjusteringen och jag funderar om jag ska nöja mig med standardchassiet (går att välja det trots m-sport) då jag tycker att standardsättningen känns helt ok för biltypen. Å andra sidan har jag inte provat sportchassiet på x3 så jag har ingen uppfattning hur det känns. Bilen kommer rullar en del på halvrisiga vintervägar men även motorväg. Jag gillar trots allt en hård fjädring men vintertid brukar det mest bli tröttande.
Standard eller sportchassie är således frågan.
/ Håkan
Jag var i exakt samma sits som dig innan jag köpte min X3 och hade egentligen bestämt mig för M-sport men valde bort det av två anledningar:
- Tyckte den var snyggare som standard med 19-tums 309 fälgar, framförallt i silver som jag valde. M-sport passar bäst i Carbonsvart eller vitt tycker jag.
- ville inte ha sportchassiet, hade det på min 320 och det blev för stötigt tyckte jag.
-Ville inte ha det mörka innertaket
- Ville inte ha lackerade skärmar pga stensprut, dvs av praktiska skäl.

För att svara på din fråga så är standardchassiet ganska tajt från början och känns soft först i riktigt höga hastigheter (150km/h och uppåt) dvs på klassiskt BMW manér.

Så hör i efterhand är jag nöjd med mitt val, även standardchassiet kan upplevas som hårt på dåliga vägar.
Hmm har svårt med matten i dag - fyra anledningar var det :-)
pa
52
patton
S80 awd
Hård fjädring på vintern är inte så dumt man känner bättre när det börjar släppa
Jag skulle inte ta msport pga utseendet hjulen ser för små ut oavsett fälgdimension, speciellt på de vita tycker jag. Men smak är personligt!
Har haft en ny X3 i ett par dagar som lånebil då min F10 strulat lite.
Den var med lilldieseln och automat och enligt killen på bmw med standard chassie och den var väldigt stötig, om man jämnför med min F10 med M-sport så var den betydligt stötigare och åkkomforten var milsvid ifrån.
Motor o drivlina helt ok, kvalitetskänslan likaså men som sagt åkkomforten var inget vidare pågrund av stötigheten och ljudnivån samt att sportstolen i x3an inte kommer i närheten av komfortstolen i min F10.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag valde till M-sport, främst på grund av det estetiska. Tycker att bilen blir, precis som de flesta BMWs, något för snäll och slätstruken för min smak. Som sagt, det är personligt. Sportchassit hade jag inga problem med. Åkkomforten generellt i X3:an tyckte jag var mycket god. Uppfattade aldrig bilen som hård, tvärtom tycker jag nog att M-chassit till X3:an var imponerande bra kalibrerat. Normalt har både Audi och BMWs M-chassin varit larvigt hårda. Trist som Harvest noterar att komfortstolarna inte går att få till X3:an.

Innehållet var också vettigt i M-sportpaketet (jag hade ändå tänkt kryssa allt som ingår i själva paketet). Min bil var extremt lättsåld, och jag åkte i princip "gratis" i 1500 mil / 6 månader.
Jämförelsen komfortmässigt mellan F11 och X3 samt även X5 faller alltid ut till fördel för F11 som jag anser är en extremt komfortabel bil sett till prisklassen. Även X5 är betydligt hårdare och man får aldrig ut samma komfort där som i F11. Även skillnad kvalitetsmässigt anser jag mellan de "tyska" och "USA-byggda" BMW modellerna (X3/X5) där jag tycker det knirrar och knarrar i materialvalen främst. Sen håller jag med om att det är märkligt att man inte kan välja komfortstolarna till X3. Så jag håller nog med Kristoffer om att standardchassit räcker bra till X3 men skulle gärna ta M-sport för det exteriöra.

/Anders
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Det blev en icke m-sportare utan en standard X3 då jag dels fick direkt leverans istället för att vänta till mitten av januari. Sedan blev det 140k billigare och det har betydelse då 535:an byts ut på ett år eller så. F10 är helt underbar komfortabel att köra men kändes väldigt stor, fick direkt S-klasskänsla då jag lånade bilen. Galet skön att köra och inredningen lämnade inget att önska men rolig, nja... Å andra sidan är jag inte 20 år längre så... ;) Nu är ju inte F25 heller något direkt under av körglädje precis men är ingen kvalitet jag förväntar mig av biltypen heller. Att den är väldigt stötig tycker jag inte utan rätt bra avvägd, inte mjuk och svajig men inte heller stenhård.
Tror att ersättaren till e61 kommer bli en F30 328. Med m-sport!
Grattis till en trevlig bil!
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Tack! Måste säga att vi stortrivs med den!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.