|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Får väl tillägga fanns, verkar inte finnas nån diesel alls numera enligt deras hemsida? //RX400h -08 |
|
|
visst var det en IS 250. i vilket fall inte direkt en raket. Och M135i ska det inte stå i min "rapport", det ska ju vara 335i. M135i är också ett alternativ, har specat för 440 kSEK. Borde funka bra om 1-2 år i budgeten |
|
|
Sant, såg heller ingen på deras hemsida. De fick ju ganska hård kritik för att de inte hade automatlåda som tillval till dieseln. groggyfroggy; nej, min far som alltid kört turbodieslar förut saknar lite kraft men i övrigt är det en trivsam bil som går att köra billigt. Tycker den glider fram likt en hybrid rent ljudmässigt faktiskt. Skulle du inte testa en IS-F eller missförstod jag det? :) |
|
|
Såja. Nu kan ni vara lugna. Har provkört en IS-F på lunchen idag. Den billigaste på Blocket: Länk 4500 mil, 254 kSEK, USA-import. Firman har många bilar på sin gård. En äkta bilimportör. Många fina bilar från USA, till förmånliga priser, om all tull, moms och historik är korrekt. Alla märken, men oftast starkaste motorn och extra allt i utrustningsväg. Det var det lilla jag såg under 10 minuters promenad bland bilarna. Inte jättehög omsättning på bilarna, skulle jag tippa. Tillbaka till IS-F:en. Tomt batteri, behövde laddas. Två däck inte helt upp-pumpade. Snygga linjer! Bra färg, snygg läderklädsel. VILKET LJUD! Där har de lyckats till 100% jappsen! Fick provköra - inga problem! Med två kollegor. Fast fin chassi-sättning. Återigen, lite "trög" i ratten. Ligger som ett strykjärn. Körde i 15 minuter i ett regnigt Göteborg. Provade såklart inte ens i närheten av alla 420 kusar, men det var allt lite Formel 1 känsla! Lagom med utrymme bak, man satt bra fram, kollegan bak sade att det funkade gott. Bagaget väldisponerat - rymmer nog både liten barnvagn och ett golfset! PErfekt budget-familje-sportbil! Allmänskicket på den då - jag skulle säga TRE från 1-5. Min A8, numer med 17' mil på mätaren, var minst lika fin, om inte finare. Antar att IS-F:en har varit en bruksbil, inte en entusiastbil. Det var lite konstiga slitage här och var. Har man manövrerat växelspak och fönsterhissar med en nyckelknippa i handen? Skruvad? Jag har ingen aning. Fick släpp på bakhjulen en gång, rakt fram, men var det inte bara ETT hjul som spann? DSC? Elektronisk reset? Vet inte. Kan det vara ett "bra" köp? Jag tog inte VIN, vilket jag naturligtvis skulle ha gjort, men ordentlig undersökning av historia är ju obligatoriskt. Bilen har nog stått där ett tag - och kommer att stå ett tag till. Hur blir det med importavgifter och tull? Jag är inte insatt, men det måste man veta. De skulle registreringsbesiktiga bilen åt dig. Och den skrivs direkt på dig. Jag frågade inte om garantier. Min personliga åsikt och slutsats - gör en carfax, google VIN, och lägg ett bud runt 200', så får man nog en rolig bil för pengarna. Den känns mera "lagom" än en coupé eller mera renodlad sportbil. Undrar vad peddan skulle säga om sina intryck? Är jag mera sugen på IS-F nu? JA! JJAA! //skål |
|
|
Nu är jag fördomsfull till tusen, men USA-importer och östeuropeiska bolagsmän (VD:n har ett litauiskt namn) gör att varningsklockor ringer. Kolla upp bilen NOOOOOGA innan ett eventuellt köp. /Masten |
|
| Såklart ska man göra det. Alltid. | |
|
Hade jag varit du så hade jag kollat den bilen noga före köp... Länk |
|
| USA-bilar kan man ju faktiskt ganska lätt kolla upp nuförtiden. Hade gratis VIN-checkups förut men de är tyvärr slut. Stora fördelen med USA är ju att även småskador registreras. | |
|
groggyfroggy: Ja IS F:en är absolut ett prisvärt alternativ om man vill ha en sportig "allrounder" Just den Usa:importen du provkört har ju varit till salu RIKTIGT länge och det skulle förvåna mig om den bilen har rent mjöl i påsen...isåfall borde den blivit såld. Bara det faktum att firman inte reggat bilen än med svenska skyltar är skumt och har den tagit omvägen via Baltikum så är bilen helt ointressant i de flestas ögon... |
|
|
Ska provköra den igen, och ha lite mera tid på mig, och köra på torr asfalt (det regnar ju JÄMT här i Göteborg). Då ska jag återkomma till tråden. För att få lite perspektiv på tillvaron var jag och provkörde nya 320d (modärn lajn) och 116d (Urbans linie). 320d tyckte jag var törstig, och lite hård i sättningen. Ljus ratt - inte OK. Drog 9,x L/100km. Rejäl bil annars. 116d tyckte jag var "kapet". Bra moment, kändes som en balanserad bil fast såklart inget drag över 50 km/h. 300 kSEK, bra pris. Fast det är ju 125d eller 135i man vill ha. Har dock inte provad någon av dem, men det verkar ju lovande! Drog 7,x L/100km, dvs signifikant bättre. Som ni förstod körde jag på ganska bra. Men per "g-kraft" vinner ju Audins V8a :-) Bilia Kungsbacka Varla hade f ö en Audi A8 3,0 TDI för 259', som gått 9900 mil, såg fräsch ut. (Hård konkurrent mot min...) Rekommenderar Bilia Kungsbacka - de var trevliga och jag fick provköra allt jag ville. De hade precis fått in en M5, men jag ville inte prova den på vått underlag ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.