|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, då var Audin ute på blocket. Eftersom jag har kikat på M3 och M5, fann ag lite intressanta klipp på Jotjoob, där man jämför med en Lexus. (!) WTF!? IS-F verkar ju klara sig bra! Jag har liten erfarenhet av Lexus, och positiv sådan, men ingen erfarenhet av "F". Bu eller bä? Eftersom jag helst vill ha M3 sedan, med DKG, men i dagsläget inte har tillräckligt med pengar på Bankomaten (vägrar billån), men denna är för dyr (billigaste 350+ kSEK på blocket), och fyra dörrar bra med en ny liten dotter (9 månader). M5 är ju lite törstigare, och ärligt talat, underhållen på en sådan, värt pengarna? Jag ska ju vara pappaledig ett år, och måste således ha en billig och praktisk bil. Lexusen seglade upp på horisonten som ett bra alternativ. Vad tro panelhönorna här på Allvetande Skräphögen? /Grogg. Snart dags för en! | |
|
Jag har inget att tillföra men att nämna både M3, M5 och IS-F i samma stycke som "billig och praktisk bil" - that made my day! Tummen upp för familjefäder som går mot strömmen ;) /Masten i Cittra-containern /Masten |
|
| Som jag förstått det så har de helt OK servicepriser om man jämför med tyskarnas prestandamodeller. Min tysktokige far bytte över till en IS250 och är mer än nöjd, inga problem hittills och välutrustade bilar från grunden utan att ta en massa överpriser för tillägg. Har inte testkört en själv men skulle göra det då jag varit sugen på den mer än en gång. Växellådan ska ju vara ruggigt snabb när du kör med paddlarna. Som du påpekar så ligger de fortfarande lite för högt i pris för att jag ska finna de riktigt intressanta, om vi bortser från den USA-importerade. Men den vita som står på Autoropa är riktigt mumma! Riktigt snygga fälgar som finns att välja till den här modellen måste jag säga! | |
|
Har kört dem några gånger och det är bra klös under huven :) De som är till salu på blocket har varit där länge så det borde finnas prutmån tycker man. Ta och prova, motorljudet när spjället i avgassystemet öppnar vid typ 3000 varv är gött! //RX400h -08 |
|
| ska provköra på tisdag :) | |
| Nice! Återkom gärna med rapport. :) | |
|
Jag ägde en silvrig sv-såld -08 drygt ett halvår nyligen och IS-F:en är verkligen en trevlig bil! + för motorljud/körkänsla/Lådan/drivlina/komfort/felfrihet/billig service/ovanligheten.. Det jag störde mig lite på var den plastiga känslan i vissa detaljer, inredning/detaljer kändes lite 90-tal, utseendet/linjerna kom jag aldrig riktigt överens med heller..:-) Helt enkelt inte lika sportig som tex M3 generellt. Körde ca 1000 mil och förbrukningen låg runt 1.1-1.2 vilket jag tyckte var helt ok. Jag var i ungefär samma sits som dig då, fanns inga lågmilade M3:or i rätt skick så därför provade jag Lexus IS-F istället. Inte helt lättsålda bilar så pruta rejält om du ändå faller för en:-) |
|
| Den digitala klockan i dom skriker definitivt 90-tal! Hur tänkte de där? | |
|
Ja det kan man undra, likaså pipljudet om man knäpper av sig bältet i garaget, kan göra en tokig:-) Värt att veta är att det kom en facelift på dem runt -10, ratt/instrument och lite annat ser annorlunda ut, den fick en bättre diff oxå vilket ger bättre grepp! Så en IS F från -10 ska va lite dyrare än 08-09. Några bilar har legat ute över 2 år på blocket men det har begärts fantasipriser för dem oxå. Vilken bil är det du ska provköra "groggyfroggy"? |
|
|
Bältespipet går som tur var att stänga av. Den digitala klockan blir en svårare nät att lösa :) //RX400h -08 |
|
|
Själv hade jag inte stått ut med den exteriöra designen på Lexus:en. Duger inte en BMW 335 för samma bankomatpengar som familjesläde? |
|
|
Bältesljudet fixar de på Lexus på 1 min, vill minnas att de gjorde det på min RX - och det var på ett väldigt "TV-spels fusk"sätt. Typ håll in trippmätaren, ändra kliman från 19 till 20 grader och tuta två ggr. :-)) Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Så, provkörningsrapport. Fast inte av en IS-F, såklart. Behövde beställas från Stockholm - men det var OK, tyckte jag, har ju aldrig kört en Lexus, så något borde man ju kunna få uppfattning om genom att prova runt lite, och prata med säljarna. Förföriskt fina lokaler (Förenade Bil Lexus Åby / Mölndal). Först ut, en Lexus IS 200: - ful. konstiga material i kupén. vissa detaljer fina. ingen motor (det var ju inte oväntat) mystisk växellåda, som ibland var slö, ibland rapp, men som inte gick att kontrollera. inte heller direkt överraskande. min A8 tiptronic är bättre, mycket bättre. + styrningen - bra stabilitet, men tungrattad på parkeringen bra riktningskänsla - spårkänslighet lika med noll. dämparna, lagom hårda, lagom balans mellan komfort och sportighet. = verkar som om det finns potential i en IS-F, dvs styrning och dämpar-chassie-sättning verkar de kunna. växellådan är ju helt annan, som skall vara ruskigt snabb (100 ms mellan växlingarna, om exempel är väl Alpinas switch-tronic och 550/650/... SMG runt 200 ms) och nu till det lite muppiga: Lexus GS 450h, årsmodell 2013: En hybrid. Skumt. Fånigt. Orka köra en bil till efter missnöjet med IS 200. FAAN VAD DEN GICK!!! Allt dåligt var borta. Allt bra var bättre. Inredning stilig. Materialval snygga och harmoniska. Läder med kontrastsömmar. Snygg, bra ratt. Lite ljus navigator, kanske, men det kan man säkert fixa. OK, designen, speciellt bak, är inte Lexus eller ännu mindre hybriders starka sida. 0-100 på 5,6 s (?!). Bra moment direkt från stillastående. Förbrukning i sportläga ungefär hälften mot Audi A8. Pris? 780 kSEK. Maffigt. Ändå, habegäret infann sig faktiskt! Snygg exteriör, nja praktisk, bagage, nja Snygg interiör, JA Snabb, JA praktisk, 4 dörrar, JA :) snål, JA! Diskret, JA Så, vad gör man? Kollade på blocket, och va faan? Det finns massvis med GS 450h från 4000 mil - 12000 mil, för under 300 kSEK. Shitt! Man kan få en 09 med 9000 mil på mätare för 260 kSEK! (utan prut) Eftersom jag bor i stan, kan det vara ett alternativ. Det sägs ju att garantier och servicar är snuskigt bra på Lexus (som fyra efter tüskarna måste man anstränga sig...), kan ju ägandet vara prisvärt. Lexus garanterar ju batteripacket till 20.000 mil, vad jag förstått. Så, vad funderar Grogg på nu? M3, M5, B5, IS-F, S-klasse, 760i, M135i och en jävla hübrid! (alla kan man få för 250 kSEK, ca 2006 - 2009, med max 14000 på mätaren). Helt klart är det ju att känslan är helt olika, helt olika bilar, men alla är RIKTIGT bra på något! V70 Svensson är ju inte min stil, riktigt. Lilla Dottern måste ju lära sig att tänka fritt och kreativt - hon skall inte växa upp på falukorv och pulvermos. Inte skall vi bo i radhus heller ;) Nåväl, jag antar att jag måste sälja Audin först, för att sedan gå runt med helvetets alla kval tills jag bestämmer mig för något. Kanske blir något helt annat. Tänkte bara tillägga att, hur kom jag på att kika på Lexus? -Jag kikade lite på "andrabil", och tänkte att max 40 kSEK är väl en bra nivå. Och en IS 200 fanns, från 2002, med 15' på mätaren. Den borde vara "safe" att köpa. Så, fanns det starka Lexus? Jovisst, en IS-F. Googlade lite. Blev imponerad. Kollade blocket. IS-F verkar vara som M3, fast 150 kSEK billigare begagnad om man vill ha DKG och sedan. Mailade Lexus och ville provköra - visst det går bra, per mail! Kommer dit. "Vilken bil ville du provköra?" Ridå. Fast ögonöppnare för hybrid. Roligt. Nu inställer sig ju naturligtvis frågan - kan man trimma en hybrid-Lexus? 335i hybrid, borde ju bli fanatiskt snabb med x-drive, turbo-chip, och lite "övervolt"... //Grogg, skål! |
|
|
GSen är fin, men du kollade inte bagaget va?? -Behöver du inte kolla, så kolla inte.. för det är så gott som obefintligt (en av anledningar till att jag aldrig haft en GS Hybrid, den vanliga har bättre bagage.) Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Såg nu att du skrev "nja" på bagaget, det är ju en överdrift. ;-) Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
| Var det verkligen en IS200 du körde och inte en 250? För 200:an är ju lastgammal. :) | |
| Läste inte klart. En 200 spelar ju inte alls i samma läge som nyare IS känns det som. Farsan har en 250 som jag trivs i, dock är V6 lite för klent för mig. ;) | |
|
Lexus gör väldigt fina bilar, jag vill uppmana dig att provköra en IS250. Skillnaden mellan den modellen och föregångaren är enorm, om IS200 känns som en 90-tals Toyota Avensis för att vara lite elak så känns en IS250 mer som en modern BMW 3-serie (E90). Lexus Mölndal har åtminstone haft vå stycken som lånebil vid service, nu är det snart ett år sedan jag var där senast så de kanske blivit utbytta? Om inte kunde du kanske fått pröva en sådan en sväng om de är inne, det ger dig nog en mer rättvis bild av ISF än de modeller du prövat hittills! //Bjersér |
|
|
IS200 finns som nu med, är den minsta dieseln. //RX400h -08 |
|
| Dieseln heter väl IS220? | |
|
Finns den med. Är samma motor men 200:an är svagare... antagligen för att passa nåt prisbasbelopp eller nå liknande :) //RX400h -08 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.