AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.618

Trött 323:a (E36) vill ha sina krafter åter

gr
2
gronborg
BMW 323 - 96
I vintras frös vevhusventilationen, slangen mellan insugning och insugningsrör byttes. Bilen är tröttare än tidigare. Rev isär hela vevhusventilationen och gjorde rent. Alla slangar är OK, även wakumklocka rengjord men bilen är fortfarande slö. Den gör 80 km/h - 120 km/h på 12 sek på 4:ans växel - (Ska ta ca 8 sek)

Motorn går även ojämnt vid 1100 varv, har kollat samtliga stift, samma färg på alla. MEN (!) kan finna olja vid tändstiftinfästningen.

Vad är det för fel? HUR LÖSER JAG DETTA!

TACK!
gr
2
gronborg
BMW 323 - 96
En sak till:

Jag har kört en diagnos på bilen som informerade att kamvinkelsgivaren var dålig, men denna är bytt. Ändå ingen skillnad!
Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
angående olja vid tändstiften, så bör du byta ventilkåpspackningen, oftast denna som ställer till det..
ojämn gång och tändmissar som följder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I vilket skick är lambdasonderna?
De slits och blir sämre allt eftersom, vilket ger långsammare styrvärden till insprutningssystemet = sämre verkningsgrad i motorn (= sämre effekt och högre bränsleförbrukning) - rekommenderat bytesintervall är väl någonstans mellan 10 000 och 16 000 mil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Finns det inte två typer av kamaxelgivare på dessa? Hade en 523 -96 och först gick den en givare och ganska direkt gick den andra. Och den var slö och gick lite märkligt på låga varv. När man skulle iväg i typ en korsning fick man nästan motorstopp lite då och då.
Pirat eller original kamaxelgivare?

Det är inte alltid pirat kamaxelgivare fungerar korrekt. Det finns ett antal trådar här på AP där byte från pirat till original givare har löst ev. problem.

mvh/ Anders
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Kom på som kommentar angående 2st kamaxelgivare att det handlade om vevaxelgivare har jag för mig. Så det finns en sådan som kan rackla också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.