|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en obd2 läsare på teknikmagasinet samt en omvandlar sladd till den stora runda kontakten. Har nu provat typ 10st program. Får inget att funka. Datorn hittar obd2 kontakten via bluetooth. Men den får inget svar från bilen. Blir galen. Funkar det att göra så är eller måste jag handla nåt annat alt lämna in på BMW å betala 900:- för en fel sökning. Stöder inte min obd2 dongel min gamla bmw kanske? Kör obd auto doktor. Det funkade fint på min Accord -99. | |
| Köpte också en läsare på teknikmagasinet som man skulle kunna läsa felkoder fast i mobilen den funka inte heller, fast jag har felkoder i bilen så hitta den inget.. så deras grejer är nog inget och ha! :P | |
|
Vad är det för modell och årsmodell på era bilar? Jag måste gissa lite pga bristfällig info. Ni har köpt En ELM 327 Bluetooth? Jag kör den på min 528 98 har runda kontakten men använder 16 poliga kontakten under instrumentpanelen. Den kan bara läsa felkoder i motorstyrningen oavsett bilmärke dvs ej abs srs, m.m. Är otorligt bra för vad det är kör Tourqe för Android. |
|
| Henrik karlsson90 vad menar du med att du har felkoder i bilen vad för felkoder? | |
| jag har en 528 -97 och kör via kontakten i motorutrymmet. Finns väl ingen annan kontakt? | |
| Ja en elm 327 | |
| och vad är det för bil ni provar det på | |
| Som jag skrev 528 -97 | |
|
Grejen funkar utan problem på min Accord Type r -99. Jävla bmw... :) |
|
| Crille vad säger den när du parrar ihop och scannar säger den bara no fault codes found? | |
| Det säger bara at den inte får kontakt med ecu'n. Den får kontakt med själva dongeln, men dongeln får inte kontakt med bilen. | |
|
Har inte provat programmet till daton men vet att i tourqe så kan man ställa in lite parametrar. Som stänga av snabbare bluetooth och elm327 auto timing och det brukar hjälpa när jag får igång det så brukar jag aktivera det igen. dock fungerar det inte med snabbare communication det fungerar men man får error count. |
|
|
Tror inte problemet ligger i varken programmet eller dongeln. Frågan är väl om det går att koppla med en omvandlare så. Funkar det överhuvudtaget? Tourqe finns ju tyvärr bara till Android. |
|
|
Nu har jag googlat sönder datan i timmar. Det jag har kommit fram till är att bmw (med obd1)inte stödjer elm 327. Stämmer? Även att obd1->obd2 konverterare är sådär. Ångrar mitt bmw köp redan. |
|
| Det kan nog stämma att det är som du säger. | |
|
Har du inte även en obd2-kontakt under instrumentbrädan? Eller kom den senare? På min 01:a funkar denna blåtandsdongel klockrent. |
|
| Nix tyvärr bara den under huven. | |
|
För att undvika missförstånd i vokabulären när man söker info osv på nätet: OBD-II och OBD-I är inte olika kontakttyper, det rör sig i stället om olika generationer i On Board Diagnostics systemet. Alla bilar hade från början olika kontaktstandarder för anslutning av diagnosutrustning, felkodsläsare, serviceåterställare osv. Därefter föddes och bildades OBD-I, OBD-II E-OBD, i USA levde även begreppet OBD 1,5 under en kort tid, i japan kallar man systemet för JOBD osv. Man enades även om en gemensam kontaktstandard med en 16-poliga kontakten som alltid sitter i kupéutrymmet, på plats som är specad enligt vissa regler, t.ex inom max 1m från ratten osv. Kontakten benämns OBD-kontakt, medan i vårt fall med BMW så benämndes den runda kontakten i motorrummet DLC (Data Link Connector), eller i dagligt tal diagnosanslutning. Kupéuttaget infördes runt 98 i BMW, under några år fanns båda uttagen parallellt, men med olika diagnosmöjligheter (som även var beroende på vilken marknad bilen såldes på). Därefter togs runda uttaget bort, numera sker all diagnos i det 16-poliga OBD-uttaget i kupén. Trots att On Board Diagnostics är standardiserat till stora delar så är det en djungel därute, här finns mera info:Länk FP |
|
|
Du har en kontakt till höger under ratten i lilla facket där - sitter en liten lucka för min E39 -96 hade, så jag har svårt att tro att din inte har den - om inte finns det adaptrar. för uttaget under huven till OBD2. |
|
|
Som 540iS skriver, kolla i det lilla facket, uppe i detta sitter ett lock som man fäller ner och som döljer kontakten. OBD-kontakten i kupen på BMW infördes runt -98 men det varierade rätt mycket. Bilar i USA fick kontakterna ett par år tidigare än i EU. FP |
|
| Det är lite kul med den där kontakten, man ser den knappt den sitter längst in och uppåt, man får böja sig så se man den det står obd 2 tryckt på locket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.