AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.392

Säkerhetsbälte mitten bak har fastnat med sätet i fällt läge - vad göra?

cy
9
cylle
520D Touring -08
Som rubriken säger. Jag fällde baksätet och kan inte fälla tillbaka pga att mittenbältet är låst i för kort läge. Vilket mörker. Bältet går att röra nån centimeter men låser sen på samma sätt som när man rycker i det för att kolla krockfunktion.

Har provat att "fejka" uppfällt läge genom att vrida runt haken som fäster ryggstödet i uppfällt läge. Bältet släpper inte. Har också lossat en plastbit där bältet går in i ryggstödet ovanifrån. Jag kan känna spolen men lyckas inte åstadkomma nåt.

Oerhört tacksam för alla tips på lösning som räddar mig från repkostnader. Har haft ett riktigt motigt första år som BMW-ägare.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Är den låst i haken i sittdelen?
I så fall får du rycka dän sittdynan o lätta på bulten till lås-snäppet.
:)
cy
9
cylle
520D Touring -08
nej, säkerhetsbältet är inte fäst som när du spänner fast dig. men när det hänger "oanvänt" har det ju en låg och en hög fästpunkt. den höga är ju den som normalt rör sig när man drar ut bältet för att få det runt kroppen och sedan fästa i en tredje punkt vid låset. det är det här dra ut som inte funkar. och när bältet är fullt inrullat och sätet fällt är bältet så kort att det inte går att återställa baksätet.

antar att jag kunnat lossa den lägre fästpunkten för bältet för att kunna resa ryggstödet. men fattar inte hur jag ska komma åt den eftersom ryggstödet ligger fällt över sätet. att flytta sätet går väl inte heller när det ligger ett ryggstöd ovanpå? ser överhuvudtaget inga öppningar in till någon av bältets fästpunkter. går de att komma åt?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Ska ut o kolla på bilen min.
Viserligen är min bil en sedan,men prinsipen borde vara snarlikt..:)
cy
9
cylle
520D Touring -08
Tusen tack
cy
9
cylle
520D Touring -08
Så. Nu är det löst med hjälp av Bavaria. Men jag tänkte jag skulle dela med mig av hur de bar sig åt.

Med rejäla ryck i varje ände av baksätessitsen lossades den och lyftes sedan ut genom bakdörren. Därefter kunde nedre fästet för säkerhetsbältet lossas. Den sitter med en torx. Fälla upp ryggstödet. Fästa torx. Trycka tillbaka sits.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.