|
|
|
|---|---|
| 95? 96? 98? | |
| 98 | |
|
alltid 98 MaxPower |
|
|
95, har inte riktigt förstått värför man skall köra på högre oktan!? nån som har nån vettig förklaring? har hört massa grejer om oktantalet, t.ex att 98 har högre energivärde, vilket verkar troligt i mina öron, men att det skulle ge mer effekt tror jag inte på såvida det inte kombineras med högre kompression! nån som kan reda ut detta??? |
|
|
Av vad jag har förstått, vilket inte alltid är mycket;) så gäller: Högre oktantal betyder inte i sig högre energivärde, det säger inget alls om energi värdet. Energivärdet är inte direkt beroende av oktantalet, eller tvärs om. Oktantalet är "motståndskraften" att självantända vid komprimering. Oktantalet beskrivs av två olika värden RON och MON, det ena är mer teoretiskt och det andra provas. Hur det ska provas och så vidare är hårt reglerat. En speciell motor används bl.a. De beskriver också lite olika egenskaper för bensinen. Referensen till oktan talet är en blandning av två kolväten (oktan och propan). Bensin med oktantalet 95 har samma egenskaper som en blandning av dessa med förhållandet 95% oktan resp. 5% propan. Det är dock inte det som besinen innehåller, vilket förklara att man kan ha högre oktantal än 100. I USA används ett medelvärde av dessa(RON och MON) på pumpen. Och i europa används bara det ena, kommer inte ihåg vilket men det är det med högst värde. Den bensin som är märkt 87 oktan i usa skulle här sägas ha ett oktantal precis under 95. Deras 91 oktan ligger strax över vär 98. Bensin med högre oktantal ger i sig självt inte högre effekt när man ökar kompressionen. Men genom att använda bensin med högre oktantal kan man köra högre kompression än med 95. Effekt vinsten skulle alltså komma av att man kan köra med högre kompression (utan att det spikar). Jag kör 95oktan, för att det inte finns någonting att vinna på att köra nått annat i min nästan orginal motor, som i och för sig har knacksensorer (vilket t.ex. inte M20B25 har). Men de backar bara tändningen om bilen börjar spika, inte tvärs om. |
|
ixen |
Föregående talare verkar ha koll på det mesta, men jag har en grej att tillägga. Alla bensin i svergie raffindireras till 95 oktan och 98 & 96 får en tillsats som oktanhöjer. vet inte vad men förmodligen är det väl något skit. Stefan |
|
ILiveToRide: Jag håller inte riktigt med din teori läs sidan på länken nedan. När jag började tanka 98 i min 325:a drog den genast lite mindre bensin och jag tycker även att den känns rappare och jämmnare. Bilen är också chippad och då är det nog än mer lämpligt att köra på 98oktan. Länk |
|
|
Tigger: Kör på 95 oktan, tycker den är ganska rapp ändå... ;-) Fått nått jobb? Kan inte du få A-kassa eller iaf kas..? Storebror Kilander |
|
|
Det som sägs på den länken kan man säga stämma också, utan att förändra något av det jag skrev tidigare. Alltså, om tändningen är ställd orginal så att den alltid backas när man kör så tjänar man på att använda högre oktantal då tändningen inte behöver backas lika mycket. Men det är ju fortfarande en högst marginell skillnad. Detta kan alltså fungera på nyare BMW men det vet jag inte riktigt... M42:an t.ex. fungerar inte så iaf. Och defenitivt inte M20:n. |
|
|
En sak att lägga till är ju att det är olika kvalitet hos olika bensinbolag. Jag brukar alltid tanka på Preem eftersom det är klart bäst service på den macken. För någon månad sen blev jag tvingad att tanka på Statoil. Det skulle jag aldrig gjort, bilen spottade och fräste, gick knappt att köra emellanåt. Körde upp till min mekaniker, som direkt frågade var jag hade tankat. Förstod inte riktigt, men han menade att de olika bolagen hade lite olika blyersättningsmedel och att Shells soppa var bäst och Jet absolut sämst. Vi hällde iallafall i något medel som dels rensar ledningar osv. plus att jag misttänker att det var något oktanhöjande. Bilen har gått klockrent sedan dess, och sista gångerna har jag testat Shell soppan. Märker ingen skillnad på draget, men hon spinner som en katt. För många år sedan jobbade jag i Uppsala och bodde utanför Klippan. 63 mil till jobbet med andra ord. Jag körde då med firmans sura Volvo 740, den upptäckt jag då gjorde var att bilen drog så mycket mindre bensin om jag körde på 98 att det lönade sig att tanka 98 istället för 95. Jag kör alltid min på 98 oktan numera. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Finns det pumpar hos Shell som har blyersättning? Säljer de inte bara per flaska? JET har ju tack vare sina obemannade pumpar kvar det fina röda pistolhandtaget :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.