|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kommer upp en varningssymbol emellanåt i instrumentklustret som ser ut som en "balja med vattennivåmarkering i + att det är "två raka streck" från denna vattenbalja rakt upp...Öhh...ungefär :) Vet att det var en kass beskrivning, men farsgubben försökte förklara för mig och naturligtvis kom inte denna symbol upp i instrumenhuset när han skulle visa mig live s.a.s. :/ Spolarvätskesymbol(låg nivå) är det iaf inte enligt honom.. Fyllt på lite kylarvätska också trots normal nivå.. Detta gäller alltså hans BMW 523i E60 -07 190hk faceliftare.. Någon form av defekt nivågivare i någon "burk" kan det vara, men det vore bra att veta vilken nivå som menas etc.. Någon här som har någon idé på vad det kan vara för symbol, trots något tveksam beskrivning av symbol.. ? Mvh Janne. | |
|
Enklast och säkrast är ju att kika i instruktionsboken, där är alla symboler och varningslampor beskrivna. Nivån för kylvätska brukar ha en termometersymbol i samband med vätskebehållaren, och för solarvätska brukar det vara en sprinkler, en stråle uppåt som delar sig, i samband med vätskebehållaren. FP |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som folke säger så bör det stå i instruktionsboken. Eftersom dessa finns att ladda ned för E60 (från BMW i USA tex) så fluktade jag igenom några men hittade inget som passade in på beskrivningen. Närmast var dimljus bak, det är inte dessa som slagits på av misstag? Du får nog ta ett kort på symbolen när den lyser och lägga upp här! |
|
Jo...får väl kolla med "gubben" och be han sätta på sig läsglasögonen och kolla igenom instruktionsboken en sväng till ;) Japp, det vore ju idé att lägga upp en bild i detta sammanhang :) Mvh Janne. |
|
| Tycker det låter som en symbol för "hög motortemp" eller nåt sånt...Gissar bara :) | |
|
Snackade med honom nu och han har verkligen läst instruktionsboken "flera vändor" men inte lyckats hitta vad det kunde vara... Han sa också att symbolen inte dykt upp igen sedan jag var där och fyllde på kylarvätska, så det kanske var något låg nivå i exp.kärlet ändå... Tyckte iofs att flottören gick lite "trögt" när jag provade den innan fyllningen :/ Jaja, OM det nu är något litet läckage i kylsystemet så får man med tiden se om det kommer igen... Mvh Janne. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tittade igenom instruktionsboken lite mer nu, och jisses vilket skräp. Ingenstans står alla varningssymboler samlade, många är utspridda lite överallt. Om hög temperatur i motorn stod det "Om detta skulle inträffa så kommer en varningslampa att tändas. Som tillägg kommer ett meddelande att visas i displayen". Men ingen bild på hur varningslampan ser ut. Man verkar ha lagt mer krut på att beskriva funktionaliteten på mugghållarna och rattvärmen till perfektion.... |
|
Något med däckstrycket? Med lite god vilja går det att få ett däck att likna en badbalja, och ett utropstecken att bli två streck. Länkar till en pdf-fil, samt sidan där den är länkad ifrån. Länk Länk |
|
|
Hmm...tack för länkarna, det jag möjligen kunde hitta som liknade hans beskrivning var den symbolen som skulle indikera "coolant level too low", men den har inga två parallella lodräta streck som går ner i vätskan(som han nu förklarade att det såg ut iaf), utan bara en "lockbeskrivande" symbol ovanpå denna "fyrkantiga burk" . Men detta lock är ju inte direkt några " 2 lodräta parallella streck ner i vätskan" när man kikar på symbolen :/ Jaja...får väl vänta och se om/när detta "larm" eller varning kommer upp återigen.. Han minns inte vilken kulör det var heller...dvs om det var en röd eller gul symbol. Symbolen hade bara dykt upp någon gång och den ligger som sagt inte kvar nu heller. Mvh Janne. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Som denna till vänster? Länk "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Jo, det var den symbolen jag menade.. Mvh Janne. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det betyder att kylvätskenivå är låg :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Jo, vet ju det...men som sagt så såg det inte ut som så när jag öppnade exp.kärlet och faktisk fyllde på någon deciliter trots normal kylvätskenivå(enligt flottören). Och hans beskrivning av symbol stämmer inte överens riktigt med "låg kylvätske nivå symbolen". Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.