AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.207

Byta utrampningslager e36 325

J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Hej!

Mitt utrampnings lager har börjat vina och skrovla lite då jag tycker in kopplingen.. Kört lite hårdare på senaste tiden och har nu börjat höra detta.

Någon som har en aning vad det skulle kosta att lämna in på verkstad för byte? Annars, hur svårt är det att göra själv?

Mvh Jens
Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
Tja!
Vad en verkstad tar har ja inte en aning..
För en som är van att skruva och har alla verktyg + billyft så tar man ner lådan på ca 2tim.. gjorde det igår :)
men det behövs lite special verktyg.. men allt finns ju på mekonomen..
Gjorde samma procedur på min E46, behövde inga specialverktyg. Enbart invert torx och x antal förlängare.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har fått prisuppgift på 5500kr från BMW, det var 5 år sedan och gällde en E36 323i.

Man byter inte bara urtrampningslager...Det rätta är att helgardera, dvs bytta kopplingspaketet (urtramp,lamell och tryckplatta). Gör man detta på en mindre men kunnig verkstad så kostar det mellan 3-4000kr. Komplett koppling kan du säkert hitta runt 1700-1800kr på ebay.de.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kan nämna att jag gjorde som Dawwe skriver. Tog prisuppgift från BMW och sen lät jag en annan mekaniker byta hela kopplingen. Det blev billigare och dessutom var kopplingen i behov av byte, det syntes tydliget på den gamla kopplingen.

J3n5
Okej! Ska höra med verkstad. Men tror det blir till våren. Har lite projekt som att byta till rostfritt avgas etc.

Vad är risken att det skär? Hur länge håller det? Har inte tänkt köra så hårt med den tills detta är fixat. Men det borde väl hålla till våren..

Tack för svar!
Har man otur så skär urtrampningslagret in så djupt i tryckplattans "fjäderfingrar" att de går av, dvs du kan inte frikoppla. Hände på en VW Polo jag hade, men den lät som en stenkross när man tryckte ner kopplingen, körde så uppskattningsvis 3000 mil. Hur länge det håller för dig är omöjligt att svara på, men min gissning är att det håller lätt några 1000 mil till.
J3
155
J3n5
Okej :) Då blir det nog till våren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.