AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.890

M3 E9X ägare, är ni nöjda?

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Tjo!

Håller på att avyttrar min X5:a.. Ska ersättas med en M3 av nyare årsmodell.

Ni som äger en, är ni nöjda? Har både haft M3 e92 och några M3 E46 tidigare.
Vad jag förstått är m3 e9x en ganska komfortabel och numera rätt snäll m-bil liknande m5 e39 i karaktären, stämmer detta? Det skulle nämligen passa mig alldeles utmärkt!

Hur är prestandan, är det bra mycket mer ös än rs4 b7? (Hade en under en period för ca 2 år sedan men var faktist lite småbesviken på prestandan).

Nåt man måste ha i utrustningsväg? Jag kommer köpa en manuell beroende på att jag föredrar det helt enkelt.
Några specifika fällor man gå i när man köper en begagnad? Har läst lite trådar om missljud på tomgång osv..
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

M3 E36 och M3 E46 skall det givetvis stå, ge oss en redigera knapp ffs! :D
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Är skit nöjd med min bil, komfortabel, rolig när det svänger och vacker att se på.
Räkna inte med att det är någon dragster rakt fram för det är den verkligen inte, men när det börjar svänga ordentligt förstår man vad man betalat för jämfört med tex en 335i.

Hade jag varit du hade jag provkört en DKG.
Jag var 100% på att jag skulle ha en manuell, men så hittade jag en bil med allt jag ville ha fast med dkg. Blev affär och jag har verkligen inte ångrat mig!
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Kanonnöjd har jag varit med mina båda coupéer.
Man kan sammanfatta att det är två bilar i en (Dr Jäkel/Mr Hyde):)

Jonas

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Förresten så ligger min ute på blocket och den är både skrammelfri och rikligt utrustad.
DKG
EDC
M-drive
navi
Individualljud osv osv

Jonas

Tycker att du absolut ska välja en bil med DKG, sen bör det ju vara EDC och M-drive samt resten är ju individuellt men navi, 19", komfort access, adaptiva ljus är sånt jag själv uppskattar. Kika även efter en E93 cab så har du ännu flera biltyper i samma bil.

/Anders
Länka gärna din bil Jonas

/Anders
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Med känsla//

Här är pärlan :)

Trivs kanon med den men jag behöver en större bil. Kikar lite efter en lätt beggad eller en ny F10.

Länk

Jonas

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag är oxå riktigt nöjd med min nuvarande M3 e92, har ägt och kört en hel del sportbilar genom åren inklusive RS4:or men jag faller ändå tillbaka till just M3..:-)

Ljudet från V8:an är grymt, "bästa ljudupplevelsen norr om Maranello" skrev en känd motorjornalist, utseendet på just coupen är underbart och körkänslan är fenomenal!

Prestandan tycker jag absolut räcker till, inte många kärror som kryper under 4.6 till hundra och som Tobba skriver så gör den inte bort sig på bana heller.

Angående brister och barnsjukdomar så har "nya" M3:an klarat sig bra tycker jag, jag känner inte till några direkta fel. Detaljkvaliten är lite sisådär på inredningsdetaljer/stolar men det märks mest på bilar som rullat litegrann och det kan likagärna bero på skötseln.

Viktigt är dock att servicen är skött vid rätt intervall för att behålla andrahandsvärdet.

Har sett att vissa "Italienbilar" som annonseras har luckor i serviceboken vilket ju inte är bra.

Jag har en manuell M3 då jag älskar bmw:s köttiga känsla i lådan men prova gärna DKG som flera andra skriver före ett ev köp då den lådan är blixtersnabb och ger en speciell upplevelse.
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Ytterligare en till nöjd M3 e92 ägare. Har endast haft den i ca en månad. Hade ett antal krav när jag köpte min bla manuell. DKG är säkert bra och både snabbare och snålare men det är något speciellt med manuell låda. Andra önskemål jag hade var EDC och M-drive, gärna också nav för jag tror det per automatik kommer en bättre stereo med då. Sen försökte jag hitta en 09:a eftersom iDrive är uppdaterad, vilket hade varit ett plus, men så blev det inte. V8:an är fenomenal över 4000 varv, under är den "seg"(om nu en V8 kan kallas seg)
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Härligt, verkar som de flesta är nöjda :) Ska nog överväga en DKG, eller iaf ta och testa en och se hur de lirar. X5:an blev såld idag, så nu börjar jakten :)
Med DKG så blir M3-an mera "harmonisk", fantastiskt fin låda som växlar reptilsnabbt och dessutom en sjunde växel på motorväg mm när den manuella annars är rätt störande tycker jag och man letar efter en växel till att peta i.

Jonas bil var riktigt fin, antagligen dock lite högt pris tror jag. Men bra spec.

/Anders
al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Jag köpte min E93 cab-09 i sept. Hann köra ca 200 mil innan jag ställde av den över vintern.(Gått nu 2400 mil).
Är grymt nöjd med bilen än så länge och dess prestanda samt väghållning. Caben är sjukt underbar då man även får en härlig upplevelse av det fantastiska motorljudet från V8:an :)
Har DKG låda på den vilket jag absolut inte ångrar. Testade en väns manuella M3 men DKG föll jag för direkt!
EDC har jag inte men är inget jag heller saknar/anser vara nödvändigt om man nu inte kör mycket bana vilket jag inte gör.
Comfort access är riktigt skönt. Går t.om öppna caben från nyckeln vilket kan vara praktiskt när man handlat o har båda händerna fulla :)
Jag är förälskad i min E92 M3. Jag tänker på den varje dag. Det är en riktigt bra bil, på alla sätt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Är supernöjd!
Kan ärligt talat inte tänka mig en bättre drivlina söder om Ferrari 458.
Jag köpte främst för
a) motorn - en(kanske den) sista NA V8orna från tyskarna. helt galen respons i sport+-läget. Der Hammer på fullvarv vid 8300rpm. Underbart!
b) den bästa dubbelkopplingslådan som gjorts till dags dato, Porsche 991 och Ferrari exkluderat. Betydligt större spännvidd än P 997.

Trodde jag skulle vilja ha mer avgasbröl (efter att ha upplevt en del C63), men nej det behövdes inte alls :) Visst, C63 AMG låter maffigare, men bjuder inte samma finlir med sin automat.
Styr in bättre och känns mer "planterad" än tex en 335a, och bromsarna är fullt tillräckliga så länge man inte kör bana.

Det viktigaste tycker jag inte är utrustningen, utan att du letar upp en FRÄSCH bil. Jag hittade en som tex aldrig varit körd på vintern, och det känns extra kul när allt är i nyskick även efter 4 år.

Utr jag inte hade velat vara utan;
DKG (personlig smak)
Novillo skinnet (halvskinn känns helt fel på en sådan bil)
sinn/karbonpanelerna
Rätt fälgar
Rätt färg
Nav (mest för att gränssnittet blir så mkt trevligare)i + hyffsad stereo
M Drive (trodde inte jag skulle skriva det, men "M dynamic mode" är faktiskt riktigt kul de få tillfällen man använder det)

Nått som är lite väl hypat i mina ögon är EDC (min har det och det märks absolut ingen skillnad på allmän väg). någon motorjournalist skrev "5-seriekomfort"...njaaa ;) med 19" är det ingen komfortglidare, men väl minst lika komfortabel som en std E90.
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Jag är så sjukt nöjd med min M3 vill bara att våren skall komma så man får ställa på den. Har inte kört ngn bil som har dom här vägengenskaperna som M3, ligger fasen som ett frimärke på vägen..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.