AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.891

Folksam installerar en GPS och höjer premien för fartdårar - vad tycker ni?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla,

Läste följande reportage på Aftonbladet idag. Vad tycker ni? Spontana åsikter? Mindre spontana (genomtänkta åsikter)?

Länk

Man får ju förmoda att det är valfritt att vara med i testet, och det är ju valfritt att teckna i Folksam och det är säkert valfritt att vara med i testet ÄVEN om du vill teckna försäkring i Folksam. Vad tycker ni om det här? Tycker ni att det är en diktatorisk storebror som lägger sig i, eller tycker ni det är rätt vettigt?

Alexander
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Innan man sett vad Folksam ger de frivilliga aspiranterna för eventuella förmåner och rabatter är det svårt att vara för eller emot imo.
Karl-Hilding
Låter som ett aprilskämt!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Risken" är att experimentet kan visa att det inte alls är de som kör fort som krockar. Undrar hur Folksam argumenterar sig bort från det.

-------
//Lövet
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
skriver som i den andra tråden som handlar om samma sak ;)

Jag har väntat på detta.... Gillar inte detta alls, vi blir tillräkligt övervakade så som det är.
Och kom inte och säg att" har man inget att dölja så spelar det ingen roll", det handlar om så mycket mer än det.
För övrigt kommer det bli så att dom som inte väljer övervakning kommer att få en höjd premie.

//Micke
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Jag tror att dom som kör för fortinte kommer att vara den grupp som kommer att ta detta "erbjudande" till lägre premie. Eller?

//Micke
Ni har många bra poänger. Kan det inte vara bara att bilen går att följa med hjälp av GPS? Blir det stulen måste ju detta vara ypperligt.

Sköter man sig borde inte detta vara någon nackdel speciellt inte ifall det blir tal om lägre premier.

Visar detta experiment att det inte alls är fortkörarna som orskar olyckar utan Agda för 1934 som tar årliga turen med VW Golfen så kommer det inte att nämnas ett ord om detta i media. Skule det dock vara tvärtom och speciellt BMW så kommer det stå på första sidorna flera dagar i rad.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Decoy: Nej, det kommer de sannolikt inte vara. De som kan tänka sig att delta i försöket är nog de som redan kör ganska försiktigt. Jag kan själv tänka mig delta faktiskt.

Ska bli intressant att se vad det leder till i framtiden, jag tycker det är rätt vettigt faktiskt. Dock så förväntar jag mig att jag kommer vara ganska ensam om den uppfattningen här på AP.

Alexander
Bättre då med en liten kamera vid backspegeln "russian style" i kombo med GPS, då ser man oxå om det bara är farten som är orsaken till olyckan.
Jag skulle dock INTE vilja ha en GPS i min bil, jag vill vara fri, inte övervakad.
Det där har dem haft i Storbritannien i flera år minns en tjej som med sin Ford Fiesta skjutsade sin kompis till tåget den lilla resan på ett par kilometer kl23-24 kostade ett par hundra i försäkring pga tidpunkten.

Det är väl bra att man har möjligheten att få ner sin premie på annat sätt än att välja en riktigt tråkig bil.

Kamera i spegel gjorde att en kompis klarade sig från vållande när motparten blåljög till polis/försäkringsbolag dock orsakade kameran skärsår i armen.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.