AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.190

Köpråd BMW vs Mercedes vs Dodge?

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hallå!

En något "knäpp" köpråds tråd kanske!

Men jag vill ha era funderingar och tankar om några bilar som ger mig sömnlösa nätter!

CLS 55 AMG
M3 E92
Dodge Challenger SRT8
C63 AMG
M5 E61

Om jag själv börjar med att kort skriva lite hur mitt bilägande sett ut tidigare och hur jag skall försöka omstrukturera det hela!

Har i dagsläget för många bilar. Blev igår av med min A8, men kvar är en 7-serie, en M5 E39 och en 328. Plus jobb-bil & hobby-bil.

Kvar skall vara:

1 Jobb-bil
1 Hobby-bil
1 "Vardagsbil" (den bilen som skall diskuteras i tråden) Skall fungera till 3pers var av son på 2,5år

Har verkligen inte behovet av så många bilar som jag har i dagsläget och det blir väldigt dyrt med skatt och försäkring på alla dessa har jag upptäckt...

Det jag har störst problem med är egentligen min ålder. Jag är i princip rädd för att åka och fråga om man kan få provköra bilar (har aldrig gjort det förutom med farsan när man var mindre) Det känns inte som att bilhandlare tar en seriöst när man är under 25-30. Så enklast skulle vara att solla ner lite i vad man egentligen bör välja mellan för att hitta kanske 2 eller 3 alternativ som man sedan får ringa runt till ägarna / firmorna och berätta att man är intresserad av bilen och att det står mellan den och 2 andra bilar. Då kanske dom är mera sugna på att sälja just sin bil!

Jag lite punkter som jag anser viktiga kring varje bil jag funderar om:

CLS-55 AMG
+ Snyggt utseende
+ Ovanlig speciellt med lite stuk
+ Kompressor = Kan höja effekten enkelt
+ Luftfjädring
- Inredningen
- 5-stegad låda vs M5 7-stegade (känns tråkigt?)

C63 AMG
+ Ljudet
- Sugmotor
- Inredningen kontra M3

M3 E92
+ Manuell
+ Varvvillig motor
+ Väghållning (egentligen inte det viktigaste)
- Vanlig?
- Sugmotor
- Svag på lägre varv

M5 E61
+ Utrymmen (mest vanlig bil av dessa)
+ Lådan kontra den i CLS 55 AMG
+ V10 på 7750varv
- Vanlig? (vet att touringen byggdes i få ex. Men M5 känns ändå som en "vanlig bil"
- Kopplingsbyten
- Svag på lägre varv

Dodge Challenger SRT8
+ Utseende
+ Mest manliga bilen i ligan
- Allt precis allt annat

Hade tänkt lägga max 300,000:-
CLS'n är om man ser till blocket idag den billigare bilen av dessa!
Jag har medvetet inte tagit med E55 AMG då den faller lite utanför pga ålder och ofta miltal på bilarna.

Nu önskar jag era tankar kring detta och även om ni kommer på någon modell jag glömt!

Karl-Hilding
Varför inte en 550?
Eller 535d?
Underbara bilar med helt perfekta automatare!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Låter jag tråkig om jag säger att M5 E39 är väl en bra busig lagom stor kraftig bil?

Dessutom har du ju redan en :)

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Har ägt en 530D M-Sport och min mor har idag en 535D som jag lånar ibland om man skall åka längre turer! Så det känns lite som att köpa "samma igen"

M5 E39 var jag riktigt nöjd med första gången jag ägde en! Då var det som en dröm för mig! Jag är absolut inte missnöjd med bilen jag äger idag men den ger inte riktigt samma känsla för mig. Vet inte om det är för att jag redan haft en eller om det är för att förra gången jag ägde en (ca 3år sedan, var då 19år) så var det verkligen den "ultimata bilen" för mig. Vilket gav den där känslan varje gång man satte sig i den att "wow" jag har verkligen min drömbil (inom ekonomiska gränser) det ger inte denna M5a jag har idag mig då jag vet att jag kan äga en betydligt nyare bil. Kanske låter löjligt vad vet jag. Men det är trotts allt mycket känsla som får styra när jag köper en bil!

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
OK, du måste ha nytt. Men med lite extra "känsla".

"Alla" lovordar AMG 63 som har provat (jag har inte det). Jag tror att den är hög på känslosidan, någorlunda OK på pengasidan, OK praktisk, och låter fantastiskt.

CLS 63 AMG hade jag gärna haft - men den ryms inte i din budget?
803st M5 E61 LHD byggda vilket gör den till den enda ovanliga bilen på listan M3 E9X kommer troligen uppåt 100000 ex byggas.

Jag hade valt M5 E61 med C63AMG som tvåa och M3 E90 som trea (Limo coolare än Coupé).

Stephan
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Inte så svårt att räkna ut vilken jag förespråkar va? ;)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
C63 för det råa motorljudet eller m3 med sportsystem
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nej men ur ägandeperspektiv är den snorbillig att äga om du är bekväm med att beställa delar från USA. Servicekostnaderna är snorbilliga i jämförelse med AMG/M-servicar och det mesta sitter rätt så lättåtkomligt att man kan göra mycket själv om man har nog med intresse.
Länk

Har den till salu. Du kommer garanterat inte bli missnöjd.
viobebe
Håller med C.Ek

Challenger SRT8, brutal bil med låga ägande kostnader, de övriga bilarna du anger ser ganska anonyma ut jämfört Challengern
Roma >> Din c63a har jag smygkikat på och gärna köpt men problemet är ju att först bli av med sin egna bil :( Den verkar riktigt grym! Har du några RL-tider på den för t.ex. 100-200?

996turbo
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Roma: TS vill lägga max 300 kkr. Ditt "Prister gäller till den 5:e November". Innebär det att du ska sänka med 119.000 kr den 6 november... I så fall hade jag nog väntat...

SotaM: Svårt att sälja prestanda bilar så härs års. Nej tyvärr har jag inte det men det är en brutal bil.

WGG: Priset är lägre nu men tyvärr inte så lågt som du vill ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.