|
|
|
|---|---|
| Hej nu är det som så att mitt högra halvljus har slocknat samt angeleye på vänster sida ( oklart om det finns något samband) jag har testat att byta lampan samt ballasten utan något resultat. Ballasten köpte jag på bilbelysning.se och när den levererades så var en av hullingarna trasig så jag tänkte att jag kanske hade fått en begangnad men för övrigt ser den ny ut. Spelar det någon roll i vilket läge som man krokar fast den i hållaren eller är det bara huvudsaken att den sitter fast? Har letat efter någon säkring men inte funnit någon. Vore väldigt tacksam för svar och all hjälp och tips är välkomna. Bilen i fråga är en e61 530d-04. | |
| Är det ingen som besitter någon kunskap i detta ämne? | |
|
Vad hände då de gick sönder.. inget tecken på att de höll på hända osv, eller bara dog det av? Vad jag vet så har E60/E61 inbyggt drivdon i xenonlampan (D1S) Larmar bilen för trasigt halvljus? |
|
| Sorry misstog mig D2-s mena ja Länk | |
| Säkringar ska du hitta i bagaget, alltså bakom inredningen i bagaget. Samt bakom handsfacket. | |
| Jo säkringarna har jag hittat men inte vilken som får vart ( står på tyska ). Den har inte inbygd ballast men den har en ballast som sitter monterad direkt bak på lampan. Nej jag märkte inte att något var på väg att gå sönder intakt den bara slocknade en dag. | |
| Finns det inget diagram i första hjälpen- lådan? Ser dem inte ut så här? Länk | |
| Vissa modeller kan ha en kontakt på ballasten (om det nu är den som sitter direkt på lampan) som kort och gott åker ur när du vrider loss lampan, har upplevt att det kan vara tight och lite småpilligt att få i kontakten igen vid montering, nu är jag inte 100% säker på att det ser ut så på E60/61... Annars sitter det ett ytterligare drivdon under strålkastaren som mycket väl kan gå sönder... Smidigast att konstatera det är att skifta höger och vänster, gällande ditt parkeringljus så sitter det en separat glödlampa med påbyggd reflektor som även den är mycket knepig att byta så passa på att byt medans du lossar på strålkastarna... | |
| Det finns inga utbytbara säkringar för bilens yttre belysning. Fotrumsmodulen (ljusmodulen) sköter all belysning. | |
|
Chris87: varför finns det en halvljussymbol på säkringsschemat på e60/61 ifall det inte finns någon säkring? Bara undrar. |
|
|
Det stämmer att det är elektronisk avsäkring och överbelastningsskydd av huvudströmkretsarna för all yttre belysning som styrs av ljusmodulen. Denna har i sin tur ett par kraftiga huvudsäkringar, typiskt 80A eller nåt ditåt, ett rent katastrofskydd för kabelstammar osv. Kan inte öppna några symboler i länken ovan, är du säker på att det är halvljus som visas? Det kan finnas manöversäkringar, typ 5-10A osv för belysning, kanske en sådan symbol som visas? Fel i ljusmodulen kan ju uppstå som släcker en ljuskälla, om det nu inte hjälper med byte av drivenheten framme vid lampan. En felkodsavläsning bör kanske göras till att börja med. Vad visar OBC:n, fel i ena halvljuset och ena positionsljuset? Eller inga fel alls? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.