AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.765

Köra hem bil med läckande avgassystem?

Hejsan

Hittat en bil jag ev. tänkte hämta ca 50 mil ifrån där jag bor.. Enligt säljaren läcker dock avgassystemet någonstans under bilen. Är det någon fara att köra om man inte känner lukt? Om man göra det, ska man ha nervevade rutor tex, eller köra på full / avstängd fläkt, eller är det idioti att göra det?
Så länge du kör lär det inte vara nån fara
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej
Jag tror att det som kan vara farligt e att stå still med bilen på tomgång.
När du kör med bilen så tar vinden bort alla avgaser. Jag har kört gamla 240 och 740 med hål i systemet utan att känna någonting, förutom när man står still då.

// micke
Om det är så så bör det ju inte vara någon fara. Då är det ju bara att stänga fläkten vid ev. rödljus och ha rutorna ner ett litet tag efter det kanske
Om du blir stannande så ska du tvärtom ha på fläkten. Skapa ett över tryck i bilen.
Jaså okej. stängde rutor då åxå antar jag?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, är du orolig så hyr en GDS-hall och täta läckan provisoriskt..dvs med avgasbandage o lite "gum-gum" eller nå´t dylikt..

Beror såklart på var det läcker och hur mycket.. etc.

Mvh Janne.
De
607
Decoy_81

känns inte som han ska ha fläkten på.... fläkten tar luften precis utanför bilen där avgaserna finns , om han hade en lång snorkel från där luften tas in skulle övertrycksteorin funka.

//Micke
Tas inte luften in i fronten?

Tänkte bara på principen i och med när man körm ed bakluckan öppen så sug avgaserna in i bilen om inte fläkten är igång
De
607
Decoy_81

snillen spekulerar ;)
Ok beroende på vart han har läckan, långt fram eller långt bak så får han nog testa med och utan fläkt och lukta sig till vad som e bäst :)
Om ingen annan har någon annan teori?

//Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att man inte behöver känna lukten av avgaserna innan de blir giftigt koncentrerade...

För att vara på säkra sidan skulle jag nog satsa på en provisorisk lagning.

Om läckan sitter i eller nära grenröret skulle jag inte köra bilen alls innan det är lagat - jag har själv suttit med i en kollegas bil när den brann upp pga avgasläckage vid grenröret.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
De
607
Decoy_81

Johan B: Du kommer med mycket bra inlägg! :)

//Micke
Luften tas in där vindrutan börjar ungefär, det är en e39

ja som Johan säger så känns det inte så säkert med tanke på att man inte bhöver känna av lukten...

Vad rekommenderar ni att man fixa det tillfälligt med? Aldrig gjort det tidigare, någon som har lust att länka tips på bra produkter innan jag går och lägger mig?^^
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.