AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.927

Vinterdäck 2012/2013 ?

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
blev uppringd av däckhotellet ikväll, hade vist bara 5mm kvar... Vad ska man välja i år? kraven är dubbfritt och tysta.
Conti TS830 är aldrig fel!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lämpligen läser du däcktesterna som finns och därefter avgör du vilket/vilka däck som bäst svarar mot dina behov/förväntningar.

Vinterdäck är alltid kompromisser som ibland gör att det är fysiskt omöjligt att konstruera ett däck som är bäst på allt - man måste prioritera vilka områden som man anser vara viktigast.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Däcket som vann i Teknikens Världs senaste test var dubbfria Continental ContiWinterContact TS 850..
Dvs däcket var det bästa däcket överlag.Detta däck testades också mot dubbdäcken vilket som sagt ändå resulterade i "bäst i test" för detta dubbfria alternativ.

Man ska ändå vara medveten om att i t.ex. "is och snö"(både vägegenskaper o bromsegenskaper) var detta däck sämre än t.ex det dubbade Continental ContIceContakt(som för övrigt var det bästa dubbade däcket och hamnade på plats 3)..

Komfortpoängen för ContiWinterContact TS 850 var 5p vilket är medelbra...10P var max poäng i detta delmoment.

Mvh Janne.
Det var 850 jag menade i mitt första inlägg...My bad. Men även 830 var inte fy skam heller när den tillverkades.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Och du litar blint på däckhotellet?
Skulle en däcknasare ringa mig och tala om detta skulle jag nog mäta själv.
Kanske skadad me inte f..n litar jag på en säljare som ringer upp en kväll.

Och jaja. Jag bor i en liten stad på landet i Småland. ;)
Men klarar inte 5(6)mm några mil till?
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
jo, jag tycker nog 5-milimeter klarar en sässong till kör inte direkt på norrlänska småvägar eller i värmlands skogarna... tack för synpunkterna får se imorgon vad det var han vilje sälja och till vilket pris innan jag bestämmer mig! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.