|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag äger en BMW 530i Touring -01 och har några problem som jag inte har en susning om vad det kan vara. Är genomrutten på bilar/motorer rent generellt så tänkte rådfråga Er innan jag lägger ut tusentals kronor på en verkstad. Till det först felet. När motorn har blivit varm, jag stänger av bilen och startar den igen så beter sig bilen väldigt konstigt. Den håller på att dö vid normalt gaspådrag men hittar tillbaka och varvar sedan som vanligt. Tomgången är det inget fel på. Den går även sämre på samtliga växlar. Jag gjorde ett litet "test" på motorväg, la mig i 90km/h på femmans växel. Petade i fyran, gav fullt och höll ett öga på bränsleförbrukningen. Den gick aldrig upp på "max" (3L/mil) som den gör om bilen fungerar normalt utan stannade på 2L/mil precis som att motorn inte vill ge mer. Observera att detta endast uppstår när jag startar om bilen när motorn är varm. Startar jag när den är kall är allt normalt och jag kan även köra 50 mil utan att det blir kajko, det är så fort jag startar om bilen när den är varm som felet uppstår. Så till det andra. När jag svänger så tickar det från framvagnen, trodde först det var hjullagret men en mekaniker hade tidigare berättat att det även ska "sjunga" när man kör rakt fram om lagret är kasst. Vilket det inte gör. Det tickar alltså bara när jag svänger, jag måste ha rutan nerhissad för att höra tickandet. Skulle vara för evigt tacksam om någon vet vad som kan orsaka dessa smått irriterande fel! Tack på förhand! Joel Joel | |
|
Har liknande problem på min 530, fast min blir även slö och stannar lätt vid lågfart när den är varm. Funderar på om jag använder den för lite som bara kör 10 - 20 mil i månaden. |
|
| Har fått ett svar på mitt första problem, det är Kamaxelslägesgivare inlopp som får en orimlig signal. Ska byta denna och se ifall problemet försvinner, återkommer när det är fixat! | |
| Köp alltid dessa givare i originalutförande. Marknaden verkar krylla av piratskräp just vad gäller kam- och vevaxellägesgivare. | |
| Då jag är totalt kass på bilar rent generellt så kommer en verkstad att göra det åt mig. Lägger hellre ut de pengarna än att kolla på en DIY video och försöka mig på det själv! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.