AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.877

E39 touring baklucka elfel?

Mo
14
Moike
525i Touring -01
328i Touring -00
540ia touring -00
Har ett litet problem med el på min E39 touring.

Vänster bakljus på luckan lyser ej trots byte av lampa, när man slår på ljuset på reglaget framme vid förarstolen så öppnas bakluckan, så jag måste gå ur bilen och trycka till den varje gång.

Jag har tittat lite på kabelstammen som löper genom bakluckan och kan inte se något kabelbrott, någon som har någon idé?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Har du kollat bägge sidorna höger?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Behöver inte alltid synas om det är kabelbrott

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Mo
14
Moike
525i Touring -01
328i Touring -00
540ia touring -00
Jag bytte baklucka, och har testat båda kabelstammarna, exakt samma fel. Kanske har båda kabelstammarna exakt samma kabelbrott eller så är det något annat.

Lite skumt är att när man försöker öppna luckan från utsidan så rör sig luckan fram och sen tillbaka samtidigt lyser vänster baklyse som annars är helt dött.

Har kollat tyska ebay och det finns nya kabelstammar för ca 55€, känns lite segs om det fortfarande blir samma fel.

Ska testa byta ut LKM enheten och se om det blir någon skillnad.
Allt tyder ju på kabelbrott, isolationsfel pga avskavd isolering och alla varianter som finns på detta tema. Vanligt fel på touringbilar, kablarna går dessutom inte sällan sönder långt in i bilen, dvs uppe i taket.
Byte av LKM är nog inte det första att börja med, kostar ju dessutom bra mycket mera än kabelstammen, förutom att den skall kodas in med mätarställning osv.

FP
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Jag har kabelbrott i härvan till bagageluckan. Vad kan jag själva laga med på bästa sätt? Skarva nytt emellan eller dra helt ny kabel hela vägen? Vad rekommenderas? Finns det någon bra reparationsanvisning att följa?
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Google just runt och hittade denna fina reparations beskrivning Länk
Använd lödkolv, krympslamg och sladdarna i en gammal scartkabel. Det gjorde jag efter tips på amerikanska forum och det fungerar utmärkt för min helautomatisk baklucka på e39 touring.
Scartkabel? Dessa brukar ha väldigt liten area på kopparledarna, varning för kabelbrand om man skarvar in för klent kablage till belysning, rutvärmare, lucköppnare osv.
Man bör hest ta samma eller närmast grövre area att skarva in med.
Väljer man lödning så måste man tänka till. Lödstället måste ligga en god bit ifrån där kablaget kan röra sig, kopparledarna är ordentligt försvagade och känsliga för böjning och rörelser intill lödstället pga att tennet dras ut en bit bland kopparkardelerna.
En crimpskarv är betydligt bättre, man har öht övergett lödning av kablage sedan rätt lång tid i industriella och professionella sammanhang, och speciellt inom fordon, flyg, fartyg osv där man ställer lite högre krav på säkerhet osv.
Det viktiga när man reparerar är att lägga skarvställena en god bit ifrån böjrörelserna och att kablaget kan röra sig fritt, helst inne i en lös skyddsslamg.
Tejpade kabelstammar däremot knäcker kablaget snabbare, liksom fel val av tråd/kabel.
Kolla gärna på industrirobotar och liknande som har verkligt stora böjrörelser ständigt på kablage osv. Kablaget är inte av speciellt mjuka böjlig modell, däremot med rätt materialval och rätt skydd runt kablaget.

FP
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tack folke för utförligt svar. Trevligt med teknisk utveckling, aldrig för gammal för att lära sig nya saker. Jag har just googlat på crimpskarv men hittar inget ställe att köpa ifrån. Något bra ställe som rekommenderas? Behövs även någon speciell tång för ändamålet?
Det bjuder jag gärna på.
Jag vill också gärna kommentera exemplet på reparation i länken ovan, och absolut ingen offence till författaren som har lagt in fina bilder osv.
Men tyvärr är det en helt galen beskrivning på hur man gör en lyckad reparation, dvs om man vill ha lång livslängd och inte nya bekymmer.
Några punkter att beakta: Man har bara kortat av kablaget just där skadorna och avbrotten fanns och gjort en skarv just där böjningen och rörelserna sker. Skarvarna är tydligen gjorda i metallhylsor med lödning, varvid man skapar två nya ställen på varje kabel som är extremt känsliga för rörelser, dvs sämre än tidigare...
Detta därför att tennet vid lödningen kryper in en liten bit under isoleringen och gör kopparkablarna spröda och känsliga. Krympslang över skarvarna inte fel men skarvningen skulle bestått i att lägga in nya kabelbitar så att skarvarna hamnar en god bit ifrån där kablaget rör sig och böjs.
Slutligen har man tejpat ihop hela paketet vilket hindrar kablaget att röra sig fritt, de kablar som ligger i "yttervarv" kommer nu att strama och sträckas mera än övriga, ett vanligt konstruktionsfel i kabelstammar som tvingas böja sig osv. Fria kablar i ett löst hölje, skyddsslang osv är bättre.
På bilden visas vanliga isolerade crimphylsor (röda för max 1,5mm2 kablage) och ett par olika presstänger. Den lilla hobbymodellen går bort direkt, duger på sin höjd som avbitare. Den större däremot med utväxling och riktiga pressbackar är utmärkt.
Dessa var förr svindyra men kan idag hittas för ett par hundringar hos t.ex Biltema. Då får man ingen modell från t.ex Abiko/Elpress i produktionskvalité men för hemmabruk duger de utmärkt.
Hos biltema finns även förutom de vanliga crimphylsorna på bilden även samma modeller med "inbyggd" krympslang som ger en helt fukttät skarv.
Det finns lösa eller som en sats i en liten låda och passar perfekt för det ändamål vi pratar om här.

FP
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Alright, du menar klassisk skarvhylsa, krympslang, presstång och bit ny kabel. Exempelvis Länk och Länk

Helt riktigt.
Vill man slippa lös krympslang så finns även skarvhylsor med inbyggd krymp med inklusive smältlim, bara pressa och värma. Ger en helt vatten och fukttät skarv.
Finns t.ex här:Länk

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.