AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.609

Lucka i servicebok - What to do?

Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Tjena allesammans.

Har köpt en E60 -04 som snart gått 14" men där senaste servicar sedan 9000" ej finns dokumenterade i servicebok. Det jag har är kvitton från senaste ägare på materialet från mekonomen. Finns det verkstäder/privatpersoner som kan "stämpla extra" mot en summa under bordet? Vad kan det isådanafall kosta?

Alternativet till detta är ju att lämna en lucka och hänvisa till kvittona men det känns också skakigt - värdeminskning och svårsålt om några år?

Tacksam för svar som kan hjälpa!

We ride together - We die together
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Skojar du eller?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är det inte bättre att vara ärlig? Bilen är ju inte direkt ny.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
När jag själv servar mina bilar själv skriver jag vad jag gjort i serviceboken och skriver signatur med mitt namn.
Du kan ju be förre ägaren göra samma sak, spara kvittona, och ha ett gott samvete när du säljer bilen någon dag.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Japp..... Hur tänkte du nu Ayourez?
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Dags för ännu en "urspårad" chips&öl-tråd kanske?? ;)...
Skämt åsido....men det var en sanslöst korkad fråga!! Stämpla boken mot en peng under bordet!!!??? Bedrägeri kallas sånt beteende, om du nu mot förmodan inte visste det!!
Over and out...

Egentligen borde ALLA köra BMW!
"Har köpt en E60 -04 som snart gått 14" men där senaste servicar sedan 9000" ej finns dokumenterade i servicebok. Det jag har är kvitton från senaste ägare på materialet från mekonomen. Finns det verkstäder/privatpersoner som kan "stämpla extra" mot en summa under bordet? Vad kan det isådanafall kosta?"

Du hittar säkert något att ge dina pengar till, men stämpel är värd lika mycket som ett potatistryck, den dagen något ringer för att verifiera stämpeln så finns det inget dokumenterat hos verkstaden.

Självservice är värd mer här. (med kvitton och nödvändig info)

"Alternativet till detta är ju att lämna en lucka och hänvisa till kvittona men det känns också skakigt - värdeminskning och svårsålt om några år?"

Well kvittona styrker väl eventuellt oljebyte etc, vi vet ju inte vad som står på dem.

Värdeminskning.
Vad tycker du själv bilen är värd, du har ju just köpt den under samma premisser du frågar efter.

"Tacksam för svar som kan hjälpa!"

Fortsätt själv att dokumentera allt du gör själv med datum miltal kvitton etc.
Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Kvittona intygar bara materialet med regnr angivet! Inget om själva jobbet =(
Inga problem med dokumentation under min tid men vill som sagt fixa till felen och så att boken blir så hel som möjligt.

Jag tror på att en bil utan vissa stämplar blir mer svårsåld än en med fullstämplad BMW orginal.

We ride together - We die together
Men vad är det som står på kvittona.
Är det olja + filter så kan det betracktas som ett oljebyte, då det man gör är att tapa ur oljan och skruva av ett oljefilter.

Det finns inget att fixa till då det inte är något fel på bilen.

Bilen är snart 10 år gammal många bryr sig inte om stämplar efter 15 000 mil.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Du kan väl knappast fixa en servicebok i efterhand. Om du nu är så orolig för att en stämpel saknas så borde du väl kollat efter en annan bil.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...öööh, ja och bilen blir ännu mer lättsåld om man har halva körsträckan i mätarställning!

Att "fixa till" serviceboken i efterhand är ju rent bedrägeri, på samma sätt som mätarskruvning är.

Om bilen inte har servats på verkstad skall den ju inte heller ha några stämplar i boken!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Upprörande.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Enklare att dra tillbaka milen till 9000

som man frågar - får man svar.....
pr
259
protos
E60 520I-04
Värdeminskning!!!!!!!!!!
Vi pratar3000- 4000kr på sån gammal bil.
(kolla på bilpriser.se med komplett ifylld servicebok kontra ej ifylld)
Spara kvitto på allt som köps till bilen brukar stå REG.Nr på ens bil på kvitto.
Killarna på märkesverstaden jobbar på ackord och skall utföra service på bilarna på en viss tid.
Vilket medför att vissa saker hoppas över tyvärr
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På samma sätt som att ett kvitto på t.ex. oljefilter som passar till bilen samt olja inte bevisar att man faktiskt bytt på den bilen bevisar väl i så fall verkstadens servicebok att kunden har betalat för ett oljebyte, men orkade de verkligen vänta eller byttes bara halva etc...

Kvitto och hemskt gärna _bilder_ tillsammans med intryck av att säljaren lagt någon slags energi på bilen och hur resonemanget förs om hur service o rep har skötts etc värderar jag mycket högre än stämplar i en bok, särskilt om ägaren kanske inte framstår som särskilt intresserad av att vårda sin bil utan bara menar "alla stämplar finns" som om det skulle säga något om hur bilen skötts.
al
72
alexx
523iT-97
Om den förra ägaren verkligen gjort servicen är det bara att kontakta verkstaden ifråga och be dem att stämpla serviceboken i efterhand! Om allting stämmer och all dokumentation finns borde det inte vara något problem alls.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Som många r skrivit redan. Snrt har den passerat 15 kmil och då bryr sig ingen. Har du kvitto så räcker det.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En servicebok skriver man dagens datum i när man skriver någonting. Punkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.