|
|
|
|---|---|
| Slanganslutningen på kylaren har gått av. Och tänkte försöka laga det genom att sätta dit en bit vattenrör som jag har svarvat till. Men vilket lim/tätning rekommenderas för att fästa bra på både plats och järn samt klarar av temperaturen. | |
| Det var inte så lätt att hitta lim/tätning för att få fast röret och få det tätt. Så jag tänkte prova o sätta dit ett plaströr istället. Har ni nåt tips på vilket plaströr som kan funka?. | |
| Är de ett rör som satt "fastgjutet" original? Finns väl ett inlopp och utlopp har jag för mig i plast? Den övre gick paj på min gamla 328 och var då tvungen att köpa en bättre begagnad kylare! Alltså de blir ju rätt bra med tryck i kylarsystemet så vetitusan vad som ska hålla att repa röret med? Du får en kylare från skroten för 500-1000kr! Kan vara värt! | |
| Du får en ny i Tyskland för drygt tusenlappen med frakt. | |
| Kane jasså så billigt! Nå men iallafall så lönar de sig inte att repa den själv om de nu inte finns nåt grymt specialmedel som håller! Vill minnas att jag procade att limma,fixa o trixa med allt möjligt! De höll en stund, men slutade alltid med att de vart en fin explosion under huven och övre slangen flög! | |
| Provade du epoxy oxå mackan? | |
|
Jag vet inte om jag vågat lita på en lagning, kör du aldrig långt från hemmet med bilen kanske det är en sak men jämfört med problemen och irritationen som blir om du behöver bogsera bilen en längre sträcka känns en helt ny kylare för en tusenlapp som ett klipp. För enligt Murphy´s lag kommer din lagning självklart ge upp i det sämsta möjliga läget om det inte blir bra. :) //Bjersér |
|
|
Jag gjorde såhär då min kylare gick sönder precis där kylarslangen slutar. Kylaren i övrigt är väldigt fräsch så jag hade ingen lust att köpa en ny. Letade på ett järnrör som jag modifierade så det precis gick in i kylaren. Sedan limmade jag fast det med kemisk metall, lade även kemisk metall på den utstickande biten så jag kunde limma fast biten som lossnat. Efter det så strök jag kemisk metall på insidan av röret som rostskydd. Har hållt säkert fyra år nu. ///BMW - Was sonst! |
|
| Jag har försökt att limma fast en bit järnrör med kemisk metall oxå. Anslutnings hålet va 3,18 cm stort, så svarvade till rörbiten 3,17 cm för att få lite utrymme för att den kemiska metallen skulle få lite plats inne i kylaren där röret skulle sitta. Jag la på den kemiska metallen på den del av röret som skulle in och kleta sen på utanför på både den anslutningen som fanns kvar och på rörbiten. Men lyckas inte få tätt det hela, utan det små läckte vid järnröret. Den gamla anslutningsbiten är slängd pga att den gick i flera bitar när jag försökte få ut den ur slangen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.