|
|
|
|---|---|
|
Har börjat kika lite efter ett nyare åk och har alltid tänkt att en e61a (525/530d lci) har vart den självklara efterträdaren till e39an. Vad har ni för uppfattning om motsvarande mercor ( e280/320 cdi)? Är de större invändigt? Skatt och förbrukning ligger väl ett snäpp över BMW. Några stora kvalitetsmissar och typfel man bör känna till? | |
|
Ser inga större fördelar med E-klass förutom ett större bagageutrymme. Skatten som sagt är väsentligt högre hos Mercedes. Nackdelar med BMWn är väl främst de kombirelaterade felen såsom kompressor till nivåreglering, kabelbrott i bagageluckan och rost. ------- //Lövet |
|
|
Jag har oxå svårt att se några egentliga fördelar med Merca, men frugan påstår att det skulle va bättre. Hennes starkaste argument är iofs att " nu har vi kört BMW ett tag, det kan ju va kul med nått nytt" . Hur mycket större är baksätet på e61 jämfört med e39? Det blir trångt redan med babyskydd i bilen, vad ska det då inte bli med en riktig barnstol. |
|
|
Jag provade MB rätt hårt och var nära att köpa en. Det som jag tyckte var bättre i MB var säkerhetspaketen, dvs auto halvljuset mm. Inte så stora saker men klart bra finesser. På en äldre än -13 så är instrumenteringen rätt trist i en MB, ser lite ut som en Volvo med vit text på svart botten. Automaten är förhistorisk och -13 blev den 7-steg och som på gamla jänkare, ratt automat. Jag var inne på en med AMG paket och det är nästan ett krav på en E-kombi. Utan det ser den tam ut och har inte speciellt sköna stolar. MB är klart elegantare i sin framtoning än BMW, skulle säga mer mot Audi. Ergonomin på förarplatsen blir lite lidande av detta med mycket blanka ytor och krom samt massor av knappar... BMW om du gillar att köra bil, MB/Audi om du vill åka. |
|
| Provsatt både Mercedes E-klass och BMW E61 och utrymmet/komforten med två vuxna därbak vinner BMW:n helt klart. Jag är 184 cm lång. Tyvärr så måste jag säga att Mercedesen var ganska "tråkig" som bil också, men smaken är ju olika som tur är. | |
| Kanske borde du ställa samma fråga på ett Mercedesforum för att få en mer detaljerad bild av Mercedes. Är det W211 du är intresserad av? | |
|
Nej jag har ingen lust atte ställa frågan på ett Mercedesforum, då kanske nån talar för. Jag har nog redan bestämt mig för att det blir ännu en BMW, måste bara övertyga tanten Och vad gäller modelkoder har jag ingen koll på Merca, men en e-klass från 07 eller något nyare. |
|
| Stefan, har du testat att montera babyskydd / bilbarnstol på mittplatsen i baksätet? Åtminstone om man har sportstolar så smiter barnstolen in mellan framstolarna och man kan skjuta bak framstolarna ordentligt både på förarsida och passagerarsida. Jag är 188 och sitter lika bra som innan jag hade med mig barn. Själv lägger jag pengarna på att förbättra E39an istället för att byta till senare modell. | |
| Visst kan man laga och fixa mycket för mellanskillnaden upp till en nyare modell men tyvärr är ju inte 530ins automat känd för sin uthållighet och med 25000mil på mätaren och 1500kg husvagn på kroken vågar jag inte chansa längre. Det är inte storleken som är orsak till bilbyte, det är mer en bonus att de nya är lite större. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.