|
|
|
|---|---|
| Hej köpt min e30-320 där dom lyft i en m20b25 tänkte beställa termostat,vattenpump o diverse prylar och då måste jag veta årsm på spisen! Någon som vet hur jag ska gå till väga :)? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du fick aldrig chassinummer på bilen som M20B25 motorn ursprungligen kom ifrån? Eller iallafall uppgift om bil, modell och tillverkningsdatum? Varför sparar folk inte på dessa uppgifter? Jaja... Börja med att kolla vilket engine id det står på blocket. Står instämplat precis under där fördelaren sitter i blocket för L-Jetronic motorer (du har Motronic styrsytem och fördelaren sitter längst fram på toppen). Länk Länk På min gamla M20B23 står det "23 6E W". På din bör det stå "25 6E 1" eller "25 6K 1". 25 betyder 2.5 liter, 6 betyder 6 cylindrar, E betyder fuel injection, K betyder katalysator och 1 är ett uppräkningsindex. Länk Sen kan det vara värt att dubbelkolla att det verkligen sitter ett 885 cylindertopp på motorn, man vet ju aldrig. Kolla på mitten av cylindertoppen, på insugssidan - där ska "1 705 885" stå ingjutet. Sen är det värt att kolla upp vilket Bosch nummer det står på Motronic styrboxen. Det gjordes en större uppgradering av kylsystemet från och med 09/1987 och framåt. Du avgör enklast om du har det gamla eller nya genom att titta på din expansionsbehållare. Är expansionsbehållaren cigarrformad har du det äldre systemet (se bild nedan hur slangdragningen ser ut på ett sådant) Länk Är expansionsbehållaren rektangulär med små kuddar så har du det nyare systemet (se bild nedan) Länk |
|
Här mer tips Länk 628csi |
|
| Tack för alla svar , fick dock tag i ägaren som bytte :) 89ans spis va de ! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du fick tag på ägaren på 4 timmar och 35 minuter? Iallafall så finns det en hel del info i tråden iallafall :-) |
| Ja :) www.garaget.org/rackan om du vill se hur den ser ut :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.