AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.306

Öglor till bilbarnstol

Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
Jag skall montera en bilbarnstol utan isofix i min E90 -08 och undrar lite vart man kan hitta dessa öglor att fästa i bultarna som håller stolen i golvet. BMW själva har inget säger dom. Hur har ni andra gjort?

El
89
El Toro
320d E91
Finns bland annat på Biltema.
Länk

Ska själv göra det samma om en månad i vår E91-a.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De på biltema kommer inte funka, har testat själv på E91. De har fel bredd.

Jag fick gå till Babyland och köpa de som finns som originaltillbehör till barnstolen. Normalt ingår dessa i stolsköpet men min var begagnad. De ser ut ungefär som biltemas men är längre och plattare. Det finns även en variant på Mekonomen som funkar.

-------
//Lövet
El
89
El Toro
320d E91
Där ser man. Tack!
Sitter det inte öglor till barnstol i underkant av ryggstödet (mot baksätet)?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ISOFIX fästena. Vissa bilbarnstolar har särskilda bälten som ska fästas åt andra hållet. Gäller främst stolar som saknar ISOFIX men det finns även ISOFIX stolar som ska fästas åt båda hållen.

-------
//Lövet
Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
detta verkar bli svårt, tittade ikväll på stolsskenan och det sitter inget bultat i golvet i skenen i bakkant. den verkar sitta en bit in
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om du ska ha stolen bak så drar du remmen runt stolsbenet, elle runt leden mellan dyna o ryggstöd. Korsa gärna remmarna så sitter stolen bättre i sidled.
Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
tack för tipset med montering, men jag måste nog först hitta någonstans att fästa den i golvet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan sätta öglan inåt. Så här ser mina ut. Du kan alltså justera stolen ändå: Länk

Ett annat alternativ är att skruva loss fästskenan och sätta bandet under. Funkar också.

-------
//Lövet
Da
66
David C
BMW X3 2,0d Xdrive -13
Tar upp en gammal tråd här.
Jag skulle vilja sätta barnstolen i mitten bak, detta för att jag då kan skjuta bak passagerarsätet fram till bekvämare position. Men skulle vilja slippa dra remmen runt leden på själva stolen, då det ju låser stolen.
Är det enkelt att montera såna där fästen i skenan? Lätt att skruva loss skenan?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jepps, du får lätta lite på frambultarna på varje stol och sedan plocka bort bultarna bak på stolarna. jag har för mig det gick att använda de bakre bultarna för att fästa vinkeljärnen under skenan.

/T
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Jag har använt Biltemas blå öglor i min E91. Monterat i de bakre skruvarna till stolsskenorna. Öglorna pekar innåt men det har funkat prima.
Da
66
David C
BMW X3 2,0d Xdrive -13
Tack för svar!
Köpte öglor på nån barnvagnsbutik i Sthlm som lovade att de skulle passa till bilen, så nu är det bara resten kvar. Får se om jag vågar ge mig på det själv...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Jag köpte och installerade VAG:s öglor efter tips här på forumet. De levereras i en lång och en kort variant och skruvas fast i stolskenan med befintlig skruv. Nu har jag iofs en F31 men åkte E91 tidigare (och hade samma problem med enkel montering av bakåtvänd bilbarnstol), VAG:s öglor verkar passa E6x, F1x och F3x och såvitt jag minns från tiden med E91 så är det inget stor skillnad på stolskenorna där jämfört med de övriga nämnda modellerna.

Jag har bilbarnstolen monterad fram och där funkar det ypperligt. Hur motsvarande montering bak skulle funka är jag dock osäker på.

Har tidigare köpt på mig lite diverse andra lösningar från barnvagnsbutiker men där har det fallit på att dimensionen varit fel för att passa BMW:s stolsskenor.

/J.I
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.