AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.087

Vad välja bort för att få 520 under 7,5bb?

Sida 4 av 5
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tänk på att just displayer osv uppgraderats rejält från och med årsmodell 2012 med Sensus systemet. Tycker inte det ser äldre ut än vilken tysk premiumbil som helst numera. Den gamla lösningen med 2 olika displayer såg inte så kul ut.

-------
//Lövet
Finns möjlighet att på eftermarknaden uppgradera standardljudet till ngt väldigt bra för ca 10tkr

/Anders
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Audi vs BMW; Måste du ha en diesel? Köper du en 520i får du 15k över att lägga på utrustning...

Stod inför ungefär samma val i somras när jag bytte jobb. Var tvungen att låta mig begränsas av en budget och fick därför inte in en 535:a. Då jag är allergisk mot diesel och läst en hel del gott om nya 520i så slog jag till på en sådan. Visst den är bra mycket långsammare än min gamla 535i, ljudet och kraften saknar jag ibland. Men i jämförelse med 2-liters dieseln är bensinaren ett under av förfining och tyst gång. Dessutom roligare karaktär med mer spets.

Snål är den också, körde igår från Jessheim (norr om Oslo) till Göteborg med en snittförbrukning om 0,61. Snittfart 105 km/h. Otroligt imponerad!

Lycka till med ditt val!
Jag tror dessutom att just 520i finns som CE den med, har i alla fall sett den på Förenade Bil på CE kampanj.

Gillar man höga varvtal och växlingar är kanske bensin något att satsa på? Själv har jag tröttnat på höga varvtal i ett bruksfordon men alla är vi olika. På landsvägen märks ändå inget av dieselknattret.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
520i är turbo numera. Inget som behöver varvas så mycket heller. I valet mellan 520d och 520i har jag svårt att se något argument för dieseln. Så mycket bättre förbrukning har den inte i verkligheten.

-------
//Lövet
Man borde kanske in och testa nya 520i - är den dessutom snål i höga farter på motorväg är den intressant.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Lånade en 520iA Touring en hel dag i våras då jag kunde klämma in den för 7,5 basbelopp. Det blev ingen affär då eftersom jag upplevde den som alltför orkeslös, även jämfört med min gamla 520d på 163 hk. Det är väl upp till var och en att avgöra men jag var inte nöjd med den då den faktiskt behövde varvas för att få fart. Otroligt mycket skönare med kraften på låga varv som dieseln ger. Det var i alla fall min uppfattning med den bilen jag provade.
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Någon som har "facit" om förmånsvärdet för Comfort Edition?
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Jo, som jag skrev tidigare så är det enligt återförsäljaren 355' som är förmånsvärdet för 520d Comfort Edition.
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Ok, hade missat det. Tack för info!
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Eller:

2208 kr/mån netto, 4417 kr/mån brutto vid 50% marginalskatt
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Hmm, har lånat XC60 under helgen och måste säga att det var en trevlig bekantskap, inte den biltyp jag tänkt mig från början men övriga familjen var lyrisk...
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Min säljare sa att förmånsvärdet för en 520d med Comfort Edition är baserat på 337tkr.

Jonas

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har inte kört XC60, men det är en bil jag skulle välja före Q5 iaf.
Instämmer med Marin och XC60 har ju som "SUV" utseendet för sig också som ett stort plus samt att man sitter riktigt bra. Däremot så känns den väldigt liten i bagageutrymmet, som X3 även gör givetvis. De har väldiga kampanjer även där på Volvo just nu. Q5 finns inte på världskartan för mig.

/Anders
Anders: XC60 är väl inte så liten i bagageutrymmet, beror iofs vad man jämför med och vilka krav man har men nog är den ungefär lika stor som F11?
XC60 akilleshäl är annars baksätet, det blir väldigt trångt för benen och eventuella barnstolar om det sitter långa personer i framsätet.
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Ok, ska kolla med min ÅF ang förmånsvärdet. Ska tillägga att den XC60 jag testat är fwd med r-design.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Hmm, sade du inte att jag minsann inte tillförde något med att föreslå en Volvo i den prisklassen?
Well, dina barn och fru får väl tacka mig när de alltid får sätta sig i en varm XC60, din fru kommer älska att Volvo monterat riktiga fästen för bilbarnstolar etc etc. Du går en radio värld namnet som duger till musik också.
Jag säger som Clarkson, Volvos konstruktörer har förmodligen barn själva, resten av bilvärldens har bara läst om dem i en katalog.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fast öglor till barnstol kostade i mitt fall 249kr att beställa från BeSafe. Tog 15 minuter att montera. Dieselvärmare är inte standard längre på Volvo. Eller jo själva värmaren finns, men inte tidursfunktionen utan detta finns i ett rejält prishöjt paket.

Håller med om stereon dock. Har haft BMW med både HiFipaket och Logic7 men det låter inte bra ändå.

-------
//Lövet
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Haha -> Hellstrom du får vara mer specifik.. :) Programmeringen för dieselvärmaren ingår i priset jag fick. XC60 D4 fwd Dynamic Edition + R-design 332.000. Ser ut som en intressant utmanare iaf, skulle vilja veta "ärlig förbrukning" men man kan väl inte få allt..
Som ni ser en SUV eller crossover utan drag och fyrhjulsdrift, trots det en ganska bra bil tror jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.