|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Om jag hade möjlighet att ta en tjänstebil utan att behöva bry mig om andrahandsvärde skulle jag inte ta en BMW. Man får mycket mer kul för pengarna om man väljer nåt lite mer udda, kanske en Alfa 159, en Honda Accord, eller Peugeot 508. Skillnaden upp till F11 är mycket mindre än prisskillnaden. ------- //Lövet |
|
|
(Men vill man verkligen ha en F11 ska man förstås ta en. Det är inte jag som ska betala ditt förmånsvärde utan du.) ------- //Lövet |
|
| F10ede du sammanfattade situationen klockrent! Ska kolla upp frågan med förmånsvärdet. Det bästa vore ju om fri service erbjöds privatkunder och priset på bil t företagskunder sänktes samtidigt som den fria servicen togs bort för dessa. :) | |
|
Tack F10ede, ska kolla upp förmånsvärdet på 520dCE. Enligt skatteverket så finns det ingen ComfortEdition än, där finns bara vanlig 520d med listpris 368'. Frågan är om 329' räknas som nybilspriset eller 371' som är rek.listpris. Tar reda på det imorgon. |
|
|
Finns modellen inte särskilt registrerad hos Skatteverket så är det den högre summan. ------- //Lövet |
|
| Om du får något besked om det så lägg gärna ett meddelande här, tack på förhand. | |
| Jag har läst någonstans att tanken var att den skulle läggas in som en egen modell såsom kinetic, summum och momentum från Volvo. Hur det sedan blev vet jag inte. Har inte varit aktuellt för mig då modellen inte fanns när jag tog ut min.. men är det samma modellkod som en 520d utan comfort så kommer Skatteverket ha svårt att se skillnaden. Det innebär att om offerten/fakturan är rätt specad så borde inte comfortpaketet vara förmånsgrundande då det ingår i basmodellen med samma modellkod. Extrautrustningen såsom drag etc förmånsbeskattas enligt listpris med avdrag för marknadsmässig rabatt. Rabatten på grundbilen är ovidkommande .. | |
|
För tredje gången i denna tråd, du MÅSTE välja till Tudor som klädsel med sportstolarna. Alternativt skinn. Väljer du en bil med Msport kan du få alcantara också. Om du nu får välja fritt så hade jag absolut valt automatlådan. Du får ju dessutom lägre förmån på drivmedlet då den drar mindre än med manuell. Jag tycker du ska ha: Comfort Sportstolar, en stor anledning att jag kör bmw med mina långa ben. Automat, inget skoj att köra stadskörning med diesel o manuell Hifi, ska du lyssna på något annat än P1 är det ett krav. Std ststemet är uselt för musik. Skinn, smidigt med barn som kletar ner och känns lyxigt. Du får väl helt enkelt räkna själv om det är värt en hundralapp i månaden att växla själv. Hur kommer din tjej/fru uppskatta manuella med diesel? Det krävs en hel del att köra ryckfritt med diesel o manuell. |
|
|
jhellstrom: Ja det stämmer. Var på Bmw idag och där var det så som du säger, ska man ha sportstolar för 6.3' så måste man minst ha halvläder för 9.5'. Så var det inte i deras konfigurator online när jag gjorde konfig. Angående förmånsvärdet för ComfortEdition så är det 355'. Upplägget är att de sänker grundpriset från 371' till 355' samt nollprissätter comfortpaketet. Skatteverket har inte uppdaterat deras tabeller men CE finns med i deras system. All extrautrustning utöver CE är till listpris. Så lyckas någon få ytterligare rabatt på det så är det bara att gratulera. Min konfig just nu är: 520d Touring ComfortEdition Svart med Venetobeige klädsel Automat Hifi Pris: 355' + 29.1' = 384 100 Brutto, 358 100 Netto (329' + 29.1') Förmånsgrundande belopp 384' |
|
Verdi |
Trodde halvskinn ingick när man valde sportstolarna. Då luras deras konfigurator alltså? |
|
Verkar skilja då om man har M-sport som jag har, då jag har Alcantara på mina sportstolar och ej hal skinn. /Anders |
|
| Anders: se tre inlägg ovanför ditt eget. | |
| Ja Verdi, konfiguratorn luras tyvärr... | |
Verdi |
Gör ju M-sport betydligt mer prisvärt ioaf. :-) |
|
Ska man ha sportstolar, halvskinn, kanske ett par andra fälgar då är M-sport ett prisvärt alternativ. ------- //Lövet |
|
| Nu ringde Volvo ÅF och erbjöd en XC60 r-design fwd för 330'. Inte alls samma typ av bil men ändå, tycker den vita med r-design är riktigt snygg. Antar att det är angenäma problem att behöva välja... | |
|
Men ska du köpa en XC60 så ta då 4wd isåfall. Du kommer lätt hamna uppåt 400 tkr när du plockar på lite utr, det gjorde iaf jag, varför jag istället gjorde annat val. Så nu är det Audi vs BMW vs Volvo :-) ? /Anders |
|
| Haha, nej Volvo är verkligen ett sidospår, tror jag skulle tröttna på den biltypen. Det är fortfarande Audis erbjudande på dels A4 Alpine Edition och A6 Sports Edition som jag väger 320 resp 520 mot. | |
|
En R-specad XC60 för 330' är ett riktigt bra pris. Eftersom du inte behöver 4wd onekligen så är den värd att överväga. XC60 är en av de trevligare Volvosarna att köra. Klart piggare i rörelserna än V70 och XC70. ------- //Lövet |
|
|
XC60 är fin men jämfört med ex F11 känns den riktigt gammal. Jag tänker främst på interiör och displayer, men även drivlinan lämnar en hel del övrigt att önska jämfört med BMWs underbara 8-stegade automat. Så den skall vara lite billigare än en BMW :-) Men snygg är den, ffa i R-design. Och femman låter trevligare än BMWs fyra men är samtidigt törstigare. Jag tänkte sticka ut hakan lite och säga att de 6kkr som Hifi kostar är bortkastade pengar och motsvarar inte alls merkostnaden. Det hade jag helt klart strukit från specen. Hellre sportstolar i så fall. Om du är musikintresserad och beredd att betala för bättre ljud skall du gå all-in på det lite större ljudsystemet som kostar mellan 10-13kkr extra. Så prova och bilda dig en egen uppfattning om ljudet och vad du är beredd att betala... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.