AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.089

Vad välja bort för att få 520 under 7,5bb?

Sida 2 av 5
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hifi går att komplettera i efterhand. Sportstolar inte lika enkelt. Automat går inte alls.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har en kollega som försöker speca hem en 520d Touring på 7,5, lutar mer och mer mot en "nästan ny BMW". Kanske kan vara något? Finns en del att välja på och ska man bara ha bilen några år kanske det spelar mindre roll om den gått lite. Dessutom ingen leveranstid om 8 veckor.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Är det inte bättre att välja en Volvo istället?
En manuell 520D utan utrustning låter inget vidare.
Tudor klädseln är ju en av de fulaste som går att uppbringa.
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
->jhellstrom, nej isf hade jag valt Volvo. Återigen ett konstruktivt inlägg från dig, man tackar..
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Tråden i sig är ju så konstruktiv så det den förtjänade att lyftas.
Verdi
Jag har aldrig kört en Citroen C5 men jag tycker de är rätt snygga och de ska ju vara tysta och komfortabla.

Tycker det här är ett väldigt bra pris.

För 299 000:- får du automat, 200hk diesel, webasto-värmare, elstolar med minne i helskinn och med massagefunktion, adaptiva bi-xenonstrålkastare, 18" fälgar, PDC fram och bak, fri service i 3 år eller upp till 4500 mil... Det mesta. Vad kostar motsvarande BMW?

Länk
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Återigen tack, jag kanske riskerar att gå miste om ngt sensationellt här nu men om du inte känner dig absolut tvingad behöver du inte kommentera mer. Vad konstruktivitet i tråden beträffar så tycker jag att jag får värdefulla synpunkter iaf..
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Tror Cittran är riktigt bra, vi ska dock hålla oss till BMW, Audi, VW eller Volvo.
Verdi
Du får även en fullutrustad Pegeot 508 SW med 204hk diesel. Panorama, navi, 19" fälg. Nästan allt du kan tänka dig, för 350 000:- brutto.

Är man begränsad till 7.5 basbelopp hade jag nog valt någon av dessa. En 520d nästan helt utan utrustning är inget vidare i jämförelse.
Verdi
Förlåt, visste inte att ni bara fick välja mellan tre märken.
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Vi har inget krav på att hålla oss under 7.5 pbb, men förmånsvärdet sticker iväg ganska snabbt efter det. Riktlinjerna är att inte överskrida 9 pbb netto, dvs efter den rabatt på 11% som vi har. Det ger ca 445000 brutto, men jag har svårt att motivera den månadskostnaden som det ger.

Krav att bilen måste vara ny pga garantier etc enligt policy.

Så, målet är som vanligt att få så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Därför tycker jag det är intressant att höra hur andra resonerar och lyckas förhandla.

Det lutar åt:
* 520d Comfort Edition 329'
* Sportstolar 6.3' (Behöver inte vara delläder)
* HiFi 6.1'
* Totalt: ca 342'

Rabatt lämnas inte på extrautrustning då man väljer CE. Det är den info jag fått.

Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Ok, men A6 och 320d återstår ju. Inte för att jag helt släppt tanken på 520..
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skippa Hifi. Går att eftermontera lätt och till låg kostnad. Varför betala förmånsvärde för nåt som man inte måste?

-------
//Lövet
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Danbjo-> låter som en "helt ok" bil..
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
@Lövet: Så du menar att det är bara andra element i HiFi och inte fler högtalare?

Lite så att jag kanske inte orkar fixa det i efterhand på just en firmabil...

Min anledning till att det blir en 520d och inte en 320d är att familjen med två barn på 2.5 och 5 ska få plats. Det verkar de inte göra bekvämt efter de empiriska tester vi gjort.
Verdi
Jag skulle absolut ta mig råd med automaten.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag skulle inte försöka mig på 2 barn i en 3-serie. Upplever det som trångt (nästan för trångt) med bara ett.

-------
//Lövet
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
@Lövet: Tack, då är jag inte ensam om uppfattningen om barn i 3-serie..

@Verdi: Jo automaten ligger där i bakhuvudet och lurar...

Jag är tacksam för era åsikter och kommentarer. En oväntad beslutsångest infinner sig när det väl kommer till kritan :).
Verdi
F31 är väl rätt mycket större än E91? Så det kanske går. Bara att prova och känna.
F1
69
F10ede
520d EDE -2012
Danbjo, tycker du ska kolla av en sak..jag tror att 520d comfort edition har ett lägre förmånsvärde än en 520d med comfortpaketet. Kolla om sportedition A6 är på samma vis. Det kan påverka din månadskostnad väldigt mycket.
Grabbar, jag tror att både Danbjo och Audi vs BMW är mest sugna på en BMW och vill se hur de får rätt bil till rätt kostnad. Jag gillar Citroen (har haft 7st)men det är Audi eller BMW som efterfrågas här. Jag tycker denna tråd är seriös. Många är de som ska välja tjbil och man står alltid framför det faktum vilket tillval som måste väljas bort.
Audi vs BMW om du har begränsad budget från din firma så försök sälja in till din ekonomichef att du har fri service de första 6000milen och tycker du kan få kompensation för det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.