|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jo det är så att jag har en 02'a 330i Touring och jag har noterat att ibland när jag saktar ner eller krypkör, eller precis stannat/parkerat bilen och stängt av motorn så luktar det bränt. Ganska ofta faktiskt, efter en längre tur. Det luktar inte avgaser och inte "brandrök" eller så, utan... ja hur ska man säga, nästan som en blandning av bränt och när en motor kokar, ni vet. Det verkar komma som mest från typ höger sida av bilen. Det luktar in i kupén, men inte via värmepaketet/luftgallren. Motortempen är absolut normal. Inga driftsstörningar i övrigt. Jag har kollat plåten runt toppen, den över grenrören - helt torr, inget oljespill. Är det nån som har en idé om vad det kan vara? Var kan det mer finnas olja (läckage) som kan nå avgassystemet, om det nu är nåt sånt? Alla tips mottages tacksamt. /Sb. |
| Säker på att inte ventilkåpan fuktar någonstans, t ex i bakkant mot torpeden kan det vara svårt att se. | |
| Kollat om nån broms ligger på? Känn på fälgen om den är varm nästa gång. | |
| Säker på att det inte är bränd glykol det luktar? Min luktade lite skumt när jag stannade den men om man vet hur glykol luktar så är det rätt lätt att inse vad det är som luktar. Däremot kan en sån läcka vara lite svår att lokalisera. I mitt fall var det en liten liten spricka i termostathuset som gjorde att det läckte. | |
| Jag hade samma fel. I mitt fall löste det sig genom att byta packningen. Jag hade läckage längst bak på motorn. Med tiden blir packningen hård och då börjar det läcka! | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ni ska ha tack för inlägg/svar! Nej, bromsar är nybytta. Har även känt på fälgar, skivor och ok. Inget ligger an. Sant - svårt att nå in bakom toppen. Är det bara att försöka vara klåfingrig eller? Får gå ut när det är ljust och se om jag når. Topplockspackningsbyte (om det nu är det), låter som en dyr historia, eller? (Jag kommer låta verkstad göra detta i så fall) Ska hissa bilen i helgen och se om jag ser nåt läck. Kanske glykol då, ska kolla. /Sb |
|
Om det är vetilkåpspackningen då kostar den några hundra kr på BMW och det tar ca 2 timmar om man som jag var, sjukt noga och jobbade metodiskt. (Första gången). Skulle nog klara det på halva tiden nu när jag vet hur man gör :) Det finns en bra guide på gör det själv som jag följde. //Micke |
|
Tack Micke!! Jag är hyfsat händig, pillar med hobbybil etc, så då kanske jag fixar det via guiden. Sb. |
| Sb Försöker varna alla jag ser om bmws tempmätare på lite nyare modeller! E46 mätare visar normal arbetstemp(mittläget som på dem flesta bmw) från ca 70 grader till 115. 118-120 så kokar den! Du märker alltså inte om din motor är 70 eller 115. Den börjar röra sig lite smått vid 116 och som sagt efter de så kokar den och dom flesta hinner nog inte ens märka att tempen stiger! | |
|
när du byter ventilkåpspackning, var noga med att sätta lim vid halvmånarna för annars har du samma problem inom kort, jag köpte mitt lim på mekonomen och han frågade också vilken bil det var till... perfekt beskrivning i "gör det själv" jag satte även lim vid packningarna som är för tändstiften... när man ändå har slitit ner allt kan man dutta på lite runt där. lycka till |
|
Bra tips Mackan och Moose! Jo, jag såg det där tempmätarproblemet via en annan tråd. Farligt det där. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.