|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar lite vilken modell och vilket är som är mest prisvärt i 5-serien. Vill ha så mycket utrustning som möjligt. Om man väljer en 520 verkar det vara svårt att hitta mycket utrustning till. Vill även veta vilken motor som är kändast för att vara hållbar ? M v h | |
| Vilken årsm syftar du på :) | |
| Vilken som helst säg från 2005 kanske | |
| Beror helt på dina krav. Spontant skulle jag säga att 530i 258hk (2005/03-2007/03) är mest prisvärd. | |
|
Krav så mycket utrustning som möjligt till en så billig peng som möjligt. Så mycket körglädje som som möjligt och även viktigt driftsäker och Hållbar het. 258hk låter som att motorn får jobba ganska hårt och även växellådan ? |
|
|
Varför skulle motorn jobba hårt pga 258hk? Det är snarare tvärt om. Växellådan är såklart dimensionerad efter motorn. Den är dessutom snålare än alla andra bensinmotorer som fanns 2003-2007. Men köp du en törstig och slö snikutrustad 520i om du är nöjd med det:) Du har PowerPost. |
|
|
En prisvärd 530 05-06 brukar oftast ligga på en massa mil. Vad är för mycket mil för en sådan bil, tänkte på bensin. mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
|
Ok förlåt min okunskap. Men det verkar vara så att generellt så är det att mer hästar sliter mer på växellåda och motor, det är min erfarenhet vad gäller andra bilar. Därför tröttare diselbilar håller ofta väldigt länge. Finns det några svaga punkter på den bilen du nämnde som man ska kolla efter, jag vet att rost i bakluckan te x är en grej. |
|
|
Är det du som säljer denna Henrik Länk ? mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
|
är den motorn du angav med 258hk bättre än den med 231hk verkar vara en föregångare ? |
|
|
Vinyl, I mina ögon finns det inget som heter för mycket mil. Jag köper hellre en välskött bil som gått många landsvägsmil än en fåmilare som gått fram och tillbaka till ICA och aldrig ens blivit genomvarm. Som exempel har min precis passerat 20' mil men är i finare skick än min fars E61 som gått 5000 mil! Dessutom känns min ännu bättre motor- och i chassimässigt. Hans går just kortare sträckor på dåliga vägar och min uteslutande landsvägskörning. john g, Det var sagt med glimten ögat:) Rost i bagageluckan gäller främst Touring E61. Har aldrig sett en E60 med rost i bagageluckan. Min E60 03/2005 är helt rostfri. Dessutom 12års rostskyddsgaranti. Huv och framskärmar är i aluminium så efter 2017 så finns det inte mycket att oroa sig för heller :) |
|
|
Vinyl, Den bilen ser bekant ut;) john g, 231hk-motorn är inget vidare. Törstigare och dessutom märkbart slöare. 258hk kom i mars 2005. Det finns alltså -05:or men både gamla och nya. |
|
|
vad kan man få för utrustning till det verkar inte vara så mycket mer än parkeringshjälp och elstolar samt multiratt ? finns det mer avancrad utrustning man kan få till eller den kom långt senare eller är bara för 7 serien ? så rost i backluckan på en kobi är heller inga problem för det fixas på garantin ? Finns det några andra kända svagheter med 530 ? Hur ska man tänka när man våljer bil efter mil gärna 2000 mil per år få ägare och så klart full stämpel bok ? |
|
| Vet te x att på min gamla e39 var det vanligt med pixelfel tex bagaluckan rost. Fläckten kunde strula och göra så att bilen inte ville starta sen. Det var en diesel så den gillade inte heller små korta sträckor på någon km :) | |
|
Vill man ha större chans till mycket mysig utrustning så kolla på 7-serien också. Tidigare låg ofta 7-serien lägre i pris jämfört med 5-serie pga att folk är rädda för höga ägandekostnader, nu har jag inte så bra koll längre. |
|
|
Det finns långt mycket mer utrustning än så. Du kan med lätthet lägga mer på utrustning än grundpriset på bilen. Här en prislista för E60 från 2009: Länk Paket: Advantagepaket Comfortpaket M-sportpaket På LCI finns även Edition Exclusive/Sport/Lifestyle Exempel på lös utrustning: Adaptiva kurvljus Automat (Steptronic) Head-Up display Night Vision HiFi-högtalare Komfortstolar, elektriska med minne (samt elstyrd ratt med minne) Läderklädsel Metalliclack Navigation BMW Professional eller Business (enklare med mindre skärm) Osv.. Har haft 2st E39:or och hade även jag problem med pixelfel, diverse elfel, och rost. Inget av dessa problem verkar finnas på E60. Här en begguiden: (som dock innehåller några mindre felaktigheter) www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/ |
|
|
Så den här utrustningen kunde man även få 2005-2007 ? |
|
| Ja i stort sett allt. Är några mindre ändringar, andra fälgar mm. Edition Exclusive/Sport/Lifestyle (som ingen köpte ändå) fanns inte att välja. | |
|
tror inte jag sett någon bil med all utrustning eller ens med Adaptiva kurvljus, Head-Up display, Night Vision. M v h |
|
|
Min har både adaptiva kurvljus och Head-Up Display, samt mycket mer än så. Night vision gick inte att få 2005 vad jag vet. Annars hade den säkert haft det också:) |
|
|
Verkar som om det kom en ny motor med 2007 med 272hk för bensinen så de hade bara 258hk motorn i 2 år ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.