|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Sani och grattis! :) Tänkte du på focus eller mondeo ST? Draget ska bara användas vid båttransport 2ggr/år 200 meter och till något enstaka byggprojekt, men det är jäkligt skönt att ha. Pinade fransken med ett helt släp våt sandlådesand bl.a... |
|
|
"Tänkte du på focus eller mondeo ST?" Gissa... ;) <== |
|
|
Avrundar tråden med att uppdatera vad det blev. Åkte runt och tittade på många bilar i prisklassen 40-90", bl.a. en fin Mondeo V6 Ghia, ett knippe passat, någon golf, en skoda och lite annat smått och gott. Det där riktiga suget infann sig inte och någonstans på vägen började snåldjävulen i mig viska saker om "värdeminskning" etc. Inte blev det bättre av att läsa tråden "varför kör ni gamla bilar". Plötsligt kändes det inte så kul att köpa en 04:a - 06:a med en förväntad låång nedförsbacke, tillräckligt ny för att kräva stämpel i bok, tillräckligt gammal för att kunna rasa lite när som helst - utan garantier... I en bilhall jag var till flera gånger stod en röd 9-5 Aero och skämdes lite i ett hörn. Jag hade väl i princip klämt och känt mig igenom hela lagret där och handlaren ropade mitt förnamn till mig när jag kom in, så efter lite velande tog jag ut även den på en tur. Automat, skinn med mera. Blev klart nöjd med både komfort och prestanda, minns att jag senaste året harvat runt i en 1.6 liters renault... :-) Hur som haver, när handlaren skulle ta den igenom SBP så fastnade den p.g.a. några småfel. Prutläget försvann och jag började titta runt lite. I hufvudstaden hittade jag hos en handlare en 9-5 Aero 01:a, fullt utrustad utom taklucka och ventilerade säten. I övrigt allt, inkl. avtagbart drag. 16000 mil, nybesiktigad med bra värden på avgas och bromsar. En hel del dokumentation men tyvärr ingen servicebok. SAAB fixade utdrag ur garantiregistret och milen stämde enligt bes. och annat. Dessutom visade det sig att handlaren glömt saker i sin beskrivning... Larm, fina vinterdäck (Hakka5 dubb) på 16" alu, rollo (kanske standard på 9-5?), lastförankringsöglor nya i påse fanns i bilen. en oöppnad Saab lädervård i bilens ena fack. På minussidan kom tveksam funktion på ACC:n (kyler svagt), halvmörk automatolja, pixelfel på färddatorn, en elhiss ur funktion och ett trasigt dimljus. Ingen rost, inga repor men en sliten vindruta. Slog efter lite velande till och lyckades få min Scenic i inbyte. Ville helst inte sälja den på blocket för typ 5000:- Kör den till jobbet varje dag och är klart nöjd! Har servat den inkl. sköljning av automaten (lätt tack vare bra konstruktion), fixat pixelfelen (också lätt), kollat ACC:n (läcker inte, ska fyllas i vår) och är på gång att beställa två rullar till fönsterhissen för den facila summan av 34:- :-) Den växlar bra, går bra jämfört med den tidigare bilen, drar ca. 0.8/milen när jag pendlar med den. Tycker att jag fick ganska mycket bil för runt 25000:- Nästa månad ska en kille skjuta i ett E85 program för en tusing, blir väl ungefär samma effekt och vrid men billigare/mil för mig. Vill man kan man ju byta spridare och stift, sedan är det bara att ladda tills automaten kroknar, men den går ju bra som det är redan nu så jag skippar det tror jag... Tack för input i tråden! Jag återkommer vid nästa byte. Då siktar vi på 545 eller möjligtvis en sen 540 touring :-) |
|
| OK, min tur att säga grattis då :) Mycket komfort för pengarna i de där Saabarna, hoppas du får problemfria mil i den. | |
| Har inte läst hela tråden, men du släppte kraven med körglädje, manuell och nyare än -04? :) Grattis ändå! Alltid skönt när man kommer till avslut. | |
|
Grattis ! Sedan att night mode är rätt coolt också tycker jag :) |
|
| Night mode är väl förresten standard på E39..? (Tänkte på pixelfelen haha) :P | |
|
Lus: ja, jag släppte sargen och kastade mig ut i automaternas förtrollade värld... Tack vare stöd och support från er i tråden.. :) En klar fördel med konstruktionen är att det är sticka till automaten och tapp-plugg under. Är lika enkelt som att byta motorolja i princip, det var en bonus faktiskt. Nightmode är kul men jag har bara testat det en gång. Får lite ångest över att inte ha koll på "allt" såhär de första 500 milen eller så.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.