|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Min har dragkrok och är en utomordentligt rolig familjesläde! Dock tveksamt om jag släpper den för 90000. ;) | |
|
Äger en a6 2.7 q avant biturbo 6 vxl man, den är jag riktigt nöjd med bra tryck i motorn, drar från botten direkt utan att sega.Framförallt platsen i kupen är väldigt bra när jag har ett barn i bakåtvänd stol i baksätet och 9, 13 åring som sitter bredvid där bak.Har branta backar på grusvägen dit vi bor och på vintern är det väldigt skönt med quattro när det isar igen vill jag lova.Nackdelen är väl att den är törstig men det förlåter jag kontra bruks/körglädjen.Sen har den volt mätare, olje tempmätare i instrumenthuset och sådana detaljer tycker jag om. mvh |
|
|
V50 är seg i rörelserna och har en vevig styrning. Den är möjligen en rolig Volvo men det är ingen vidare rolig bil jämfört med en A4 eller 3-serie. V50 2.0D har ganska rejäla servicekostnader. Var 6000e mil ska det fyllas på additiv till partikelfiltret för ett par tusenlappar samt att själva partikelfiltret ska bytas vid 12' och 24' mil. Sen är det kamremsbyte också vid 24' mil. Den servicen ligger i storleksordningen 20tkr. Alfa 159SW nämndes men får man verkligen en sån för 90'? En fin 156SW 2.5 får du dock med den fantastiska sexan. Du får till och med en 156 GTA för 90' utan problem. ------- //Lövet |
|
| Har kört V50 t5 en hel del och jag tyckte definitivt att den hade körglädje! En fin 6-växladlåda, bra styrning för att vara en framhjulsdriven bil, 350 nm och en varvvillig 5:a! R design paketet gör ju dessutom en hel del för utseendet, dock brukar dem stå lite högre i pris. Från 08 dessutom med bättre ljudisolering, men det kan bli svårt att hitta en 08:a för 90 000. | |
|
En Alfa 159 Sports Wagon tror jag är ganska mycket "bang for the buck". Kostar ungefär "två backar läsk". Kanske inte riktigt, men TS borde i alla fall kunna hamna något så när inom budget. Lite "udda" val, men så kanske steget från Senicen inte känns avgrundsdjupt... Står man ut med felhjulsdrift, så hade jag varit sugen. Snygg är den ju så att det räcker och blir över. |
|
|
Är man intresserad av Alfakombi så testas ju en sådan i denna, min tidigare publicerade länk. Länk Och som sagt; bedömningarna om styrning, chassi och körglädje verkar skilja sig något helt otroligt med vad skribenterna har för uppfattning här kontra motorjournalister. ;) |
|
|
Kul med så många svar! Alfa gör fina bilar men har ett genuint rykte om sig att ha kvalitetsproblem tyvärr... Men om vi tar med 540 manuell med DSC, C 32 AMG och de övriga, vad säger ni då? |
|
|
Svensk media och svenska bilar, det har väl alltid varit en lite velig kombination? S60 generation ett var också ett under av körglädje samt hade en självklar plats i bland premiumbilarna när den kom, men mot slutet ansågs den vara tråkig och kunde "inte nå hela vägen fram". Detsamma gällde första och andra generationen S80, medan SAAB 9-5NG/9-4x var klassens revolution enligt många svenska journalister vilket syntes tydligt på antalet sålda bilar. En T5 i en liten V50 blir dock aldrig en tråkig kombination, men lika rolig som många konkurrenter är den inte. Desto värre med den modellen är att kvalité, ljudnivå och komfort är på Ford Focus-nivå... En 530i eller 540i hade lockat mig, rosten är en nackdel men jag kan faktiskt inte bli särskilt upprörd över det och därmed inte sagt att rost är acceptabelt. Men jämfört med vilka andra svaga punkter en bilmodell kan ha känns E39 som ett rätt tryggt köp. //Bjersér |
|
|
Ljudisolering, kaross, inredning, stolar, motorer allt är annorlunda mellan V50 och Focus. De ligger inte på samma planet. Alfas kvalitet är inte sämre än något annat från 156 och framåt. Problemet är bara att delarna är dyra när nåt väl går sönder och att det är ont om verkstäder som vet vad de håller på med. Har haft 2st 156or i nära bekantskapskretsen (en -02 man och en -03 Q) senaste 5 åren. Den ena klarade hela 5-årsperioden med en trasig säkring till luftkonditioneringen. Den andra tvingades till byte av xenonstrålkastare. Absolut inte sämre än nån BMW. Dessutom så rostar de inte... ------- //Lövet |
|
| Hade en Octavia RS II kombi som tjänstebil tidigare och den är faktiskt en trevlig bil att köra, till stora delar samma bil som en Golf GTI Mk5 fast rymligare. | |
|
Polaren körde Octavia RS ett tag. Var väl helt okej som transportmedel betraktat, men färgkombon vitt/svart plastskinn ihop med resten av interiören gav inget köpsug... Samma med Seat Leon Cupra, eller vad de heter, brukar se ut som 10 mil taskig landsväg efter ett par års användande... Sportstolar i tyg där sidostöden är ihopsäckade, läderrattar som blir vitnötta trots infettning, etc. Gör ju att man undrar över hur mekaniken håller ihop (säkert bra på VW-manér).. Kommer bli psykiskt sjuk om jag letar mer på blocket, varför finns alla roliga objekt i Skåne/Lappland förresten?! :) |
|
|
Alfa159 är ett finfint val, jag har en själv. Enorm skillnad i kvalitet mot 156 som inte heller är dålig egentligen. Alfa kräver sitt underhåll, precis som BMW, och levererar massor av känsla. /Thomas |
|
| Varje kanske sämre kvalitet förr då. Är inte någon Skoda expert men den -08 som jag hade höll ihop bättre (tyvärr) än mina tidigare Bmw gjort på de ca. 7000mil jag hade den. Inte ett enda fel varken på inredning eller annat. | |
|
Ska väl finnas en Extraskoj Alfa kombi som heter Något på GTA har jag för mig? GTA står väl för Grand Theft Auto? ;) Hur som helst så är det nog en rolig familjebil. |
|
| Oj, såg att ni redan avhandlat den längre upp. | |
|
Andreas: Jag skrev inte att det var samma delar utan att modellerna ger samma intryck, våra åsikter får väl skilja sig åt där men jag tycker personligen inte att V50 är i närheten av lika rejäl och gedigen som t.ex en V70. //Bjersér |
|
|
När inredningen, motorerna, stolarna, instrumenteringen, ljudisoleringen, är helt annorlunda så kan jag inte hålla med alls om de stora likheterna med Focus. Känns mest som en myt i Volvokretsar. ------- //Lövet |
|
| Det här var ju inte lätt.. Attans att Mondeo ST inte går att få med drag då... Focus ST känns lite tunn i specen, dessutom verkar dem vilja ha 0,9/mil för 148 uppmätta TV-hästar.. Eller? | |
|
Det finns Mondeo 3.0 med samma kaross som ST men med 20hk mindre. Den kan ha drag. Länk ------- //Lövet |
|
|
Ah, äntligen har man körkortet tillbaka, nu är det bara extra svårt att tygla gasfoten :) Profossen; kan verkligen rekommendera ST:n som en budgetkombi, hur kul som helst! Bagageutrymmet är riktigt stort - du kanske kan nöja dig utan drag..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.