|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det börjar dra ihop sig för inköp av ny kombi efter det senaste årets späkning i form av en scenic. Vi är f.ö. väldigt nöjda med den bilen förutom att den är helt orkeslös och saknar varje form av flärd och körglädje... Budget är max 90" gärna under... Kravspecen är: Manuell låda, farthållare, AC/klima, läder, kombi, dragkrok, sköna stolar samt Xenon och antisladd. Ska vara nyare än 03-04 och inte undermotoriserad. Körglädje är ett stort plus och då pratar vi inte banåkning utan "omkörning av långtradare på E4:an" och så vidare... Skulle därför vilja be er rangordna och komma med feedback till mig då jag har flera olika kandidater. Skulle helst vilja ha en BMW 530 med komfortstolar och så vidare men de är tyvärr för dyra eller för långmilade... (alla är kombi) 1 BMW 525 03:a, bra utrustad, ligger runt 60" 2 Audi A6 2.7 biturbo 04 för runt 60" 3 Volvo V50 T5, finns ett knippe momentum inom budget men är det en bra/kul bil? 4 En liten joker i form av en Opel (ja jag vet...) Vectra OPC 07:a för runt 90". Billig försäkring på den i vart fall, men är den skoj? 5 Saab 95 kombi aero, finns också ett knippe, men verkar vara sådär när det gäller hållbarhet.. eller? 6 Mercedes, finns många E-klass men tyvärr är de flesta snikutrustade eller f.d. taxidieslar... ??? missat någon modell/märke? Fyll på och motivera! Stort tack på förhand för er hjälp! Bilar som går bort: Ford ST220 p.g.a. avsaknad av drag. Octavia RS (brr!), diverse skumma automatväxlade C32AMG:or till salu av firmor med "x" eller "car" i namnet, Jaguar och liknande uddamärken... | |
|
Chrysler 300c / Dodge Magnum |
|
| Tack för svar. Häftig bil men lite för udda. Verkar vara svårt att slippa automat också... | |
| Saab 9-5 aero är mitt val. Eller en V70 t5 | |
| E61! Det finns tidiga 525:or i den prisklassen. Skulle dock valt en automat. | |
|
Jag får väl trösta mig med att det är svårt att hitta en tråkigare bil än den jag har nu... V70 går däremot bort p.g.a. trångt garage och emotionella skäl (har haft en tidigare)... Hittade en passat W8 som verkade kul men tyvärr försedd med lamellautomat av allra finaste sort. Ni vet, av den typen som folk skriver in om här med gråten i halsen när de slagit till på en äldre 540 eller 740 och får höra att de ska göra ett oljebyte... Hur tror ni en bra utrustad 540 manuell står sig mot ovanstående då? Finns de med riktig antisladd eller är det ASC+T som gäller? |
|
|
Svar på fråga 3: Nej, V50 är INTE en kul bil - inte ens med T5-motorn...usch. Synd att dragkrok är ett krav.. ;) |
|
|
Tack Sani! Misstänkte att de inte var någon nöjesmaskin. Har bara kört D5 och den gick ju bra rakt fram i vart fall :-) Men vad tror panelen om jämförelsen 540iT6 mot en några år nyare mellanklassbil då? Håller 540:n stilen? |
|
|
Jag skulle satsa på en V50 T5. En bil som fått mycket beröm dör sin körglädje. Jag har haft en 99g miljödiesel med 115 HK tidigare. Den hade sänkt chassi original. Trots motorn var bilen kul att köra och älskade kurvor. Riktigt snål var den också. |
|
|
Nu gör ni det svårt för mig, grabbar... :-) |
|
|
Jag kan också rekommendera en nyare 9-3 kombi till vrakpriser som nu råder på denna fina bil. Vägegenskaperna och det fina lättfotade egenskaperna påminner om V50, men jag personligen tycker att en frisk V50 är en smula vassare när det handlar om väguppträdande. Men jag kikade mycket på Saab också innan jag beställde den tidigare V50:n. V50:n var också förbluffande lättsåld. Det kanske berodde på att jag hade den eftertraktade 99g som klarar den nya miljöbilsklassen men ändå. Nu blir det troligen en ny företag/förmånssbil på uppfarten. Märke och modell vet jag icke ännu... |
|
|
Note to self: Sluta surfa in på alla C32 AMG-sidor... kommer bli dyrt det där... |
|
|
V50 T5 är inte kul alls E39or brukar vara rosthögar vid det här laget A6 2,7 har stora problem med turbo och grenrör samt drar 1.3-1.5 liter milen blandad med automat 9-5 Aero. Överraskande rolig bil (min bror har en) men drar massor och bensin och skramlar alltid någonstans ifrån. Check Engine lampan har också lyst utan egentligt fel i 2 år. Mercedes E-klass - rolig?! Återstår Vectra OPC. Har kört en med sexan utan turbo och den var helt okay. ------- //Lövet |
|
|
Leffo: Tack för input! Är ju gammal SAAB-kille men måste säga att stolarna (iaf. med läder) är ganska "hala", d.v.s. man glider runt en del. V50 har ju knappt läder att erbjuda, är något sorts textil även i momentumutförandet, men det ser i varje fall fräscht ut. V50 och 9-3 är ju stabila köp värdemässigt. Saab verkar ha planat ut i tappet och det är ruskigt mycket bil för pengarna, helt klart.. Idag har jag kollat på en V50, 07:a, 17600 mil, 2.0D-motorn för runt 80" med nybytt framruta och fullservad. Momentumutförande med navi och drag. Bra pris faktiskt, även om den gått en bit. Ser som ny ut inne/ute. Problemet är väl att jag så gärna skulle vilja ha lite mer pulver men samtidigt är rädd för att köpa en för gammal bil som bara går sönder. Är ju väldigt lockad av C32AMG eftersom den har både mos och lyx, samtidigt drar den 1.2 liter milen och har en automatlåda (risky). Man lever ju bara en gång också... inte lätt det här :-) |
|
| Tack Andreas, har två f.d. kollegor som köpte sig Aero 9-5 och det var många struldelar på dem verkade det som (tändmodul, drivknutar, med mera), men det kanske är barnsjukdomar som är bytta nu? | |
|
Det är förbluffande hur olika en bil kan upplevas av dem som kör den. Jag har uppfattningen att V50 är rolig och köra oavsett bestyckning. Motorjournalisterna som testat bilen verkar hålla med. Ordet "körglädje" sparas det inte med... Smaken är som baken! Länk Länk Länk Länk |
|
|
Du kanske jämför med din Trabant Leffo? :) Ärligt talat, som uppvuxen i en Volvo-familj, samt med 18 års anställning på det stället är det ingen bil som är ett större sömnpiller därifrån - någonsin....343 L undantagen kanske. Har framfört samtliga Volvos på olika handlingbanor, och de som beter sig bäst (enl mig) är S60 och - för att vara en SUV - XC60. V40 hann jag inte prova innan jag sa upp mig.. Ska du ha kul Profossen, satsa på en BMW (bra allround), OPC (torque steer) eller AMG (dyr, men f*n så kul) om man utgår från din lista! |
|
| 2007- 93SC Aero alt Vector, nyare och bättre chassi (=roligare) än 95SC. | |
| Alfa Romeo 159 SW är också fina, men igen aning om hållbarheten. | |
Verdi |
Har du råd med en C32:a för 90 000:- har du råd att köpa en BMW 320d för 180 000:-. Just sayin'. :) |
|
Är C-klass för liten? Länk Beträffande Volvo V50 så sällar jag mig till skaran som tycker den är mindre kul att köra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.