|
|
|
|---|---|
|
Hej, måste byta stötar på min gamle E39, har gått 25 tusen problemfria mil, men förra vintern frös alla dämpare ibland vilket var vääldigt otrevligt! Fann dessa på Tradera, är de något att ha? Eller finns det bättre alternativ till en gammel häck ;-) Länk | |
|
Här är ett billigt kit från tyskland: Länk Iof en sänkningssats men jag har köpt samma kitt och det fungerar helt ok som vardagsåkande. |
|
|
BaNaN85: Typ 2000 hem till sverige eller? Behövde du komplettera med något? Kört länge med det, typ på vintern också? Blev det stötigt? Vibrationskänsligt? Gillar mer komfort än racing på storloket ;-) |
|
|
BaNaN85: En fråga till ;-) Sänker den 40 mm fram? Blev det inte jättelågt då? |
|
|
Jag har bmw orginal stötdämpare till e39a touring viserligen till en-02a Men de borde ju passa. Har gått 10 t mil o dessa är felfria. Obs bara bak dämparna. Ge mig en rimlig peng så är de dina. |
|
| Köp ett set bilstein motsvarande OEM från tyska ebay istället. Du får hem dem för runt 4.000kr och de kommer hålla resten av bilens livslängd. | |
|
Här tex: Länk EUR 389,90 + EUR 30 i frakt för 4st Bilstein B4, vilket motsvarar original. Du lär inte hitta bättre. I Sverige får du betala minst 50% mer för samma produkt. |
|
| Sitter själv i samma sits och vacklar mella Bilstein B4, Sachs och Koni FSD. Lutar åt Bilstein pga pris och inlägget från Highway Star men är det någon här som testat Koni FSD? | |
| Då var en uppsättning Bilstein B4 beställda. | |
|
Fredrik1971: Fått på dem? Var allt Ok med dem? Behövde du byta något annat också? Blev det stor skillnad på väghållningen? Många frågor blir det ;-) |
|
| De är på väg med DHL från Tyskland. Beställde även B3 fjädrar och B1 fjäderbenslagringar från Bilstein samt gummidetaljerna över/under fjädrarna från BMW. Själv väldigt nyfiken och tvekar ibland om det är värt det. Återkommer med rapport när de är på plats. | |
| Har själv monterat dessa B4 bak på min Touring och ska göra detsamma på sedan. Jag lät fjädrarna vra kvar på Touringen men tänker byta bort dem på sedanen. Dom där gummidetaljerna inklusive skyddshölje är då en bra ide att byta också i och med att gummi åldras. Det är värt de extra hundringarna. | |
| Har letat till min bil men kan inte hitta.. verkar vara lite exklusivt när det är en x-Drive ... har en E61 LCI 530i xDrive med standardchassi , någon som har lust o hjälpa mig hitta? | |
|
Här handlade jag och de verkade ha hela Bilsteins sortiment: Länk |
|
| Finns bara B6 och B8 på bilstein till mina.. fattar inte varför det inte kan finnas B4 orginal.. | |
| Dra iväg ett mail till dem. Ganska alerta på att svara och engelska funkar fint. | |
|
Nu är nya stötdämpare, fjädrar och fjäderbenslagringar monterade. Fick ett fastpris hos en firma som bytte det för 4000 kronor. Tydligen hade de stora problem att få loss dämparna från de hylsor de sitter monterade i då det var fastrostat. Dessa delar ska man nog passa på att köpa nya också, i mitt fall fick de lägga ner åtskilliga extratimmar på demonteringen och de fick en 1000-lapp extra för besväret. Allting verkar vara ok med materialet och när det gäller välhållningen så tycker jag att den stramats upp på ett positivt sätt. Tycker även att bilen ser något högre ut än tidigare. Brukar stå bredvid en E61 från 2010 och har alltid upplevt att den har större frigång fram mellan hjul och skärm. Efter mitt byte tycker jag att min E39 sträckt på sig på motsvarande sätt. Summa summarum så upplever jag att bilen känns lite yngre och alertare och slappheten har försvunnit. Upplever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.