AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.687

M-sportbromsar F31?

Hej !
Funderar att välja med m-sportbromsar till nya f31:an, är det det stor skillnad på bromsverkan? håller färgen sej?

/ bestefar
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har tyvärr inte haft förmånen att testa men spontant skulle jag säga att originalbromsarna ger fullt tillräcklig bromsverkan. Det som kommer skilja är uthålligheten.

Så om du kör bana eller annan typ av körning där belastar och värmer bromsarna mycket så är M-sportbromsarna at rekomendera. Annars duger det fint med standardbromsar.

/DJ
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tror att man ska se M-bromsarna som ett rent estetiskt tillval. Ska du köra bana eller liknande finns bättre bromsar (M performance, om du vill ha "original") och för övrig användning duger originalbromsarna.

Dock ser dom riktigt schyssta ut, så det är inget fel med tillvalet som sådant. Men förvänta dig inga märkbara prestandaskillnader.

En nackdel tycker jag är att de driver kostnad även på vinterfälgarna, tycker 18" är onödigt stort på vinterfälgar. Men det är jag det. :)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
M Performance och M-Sport bromsarna är nästan helt identiska, enda som skiljer dem är att bromskivorna till M Performance är halv-slitsade (slitsarna går inte igenom utan är fördjupningar i skivan). Samma ok, samma belägg. Antingen väljer du M Sport för 7000 extra vid beställning, eller så väljer du M Performance för 20-3000 för eftermontering. Jag har valt M Sport bromsarna, och om det nu gör en så stor skillnad på bromsverkan med de slitsade skivorna (någon?) så tror jag inte dom kostar en större slant att köpa separat och byta ut. Om det någon gång blir dags att byta skivor vid service så kan man välja dem då, lär inte vara mycket dyrare än de oslitsade. Rätta mig om jag har fel.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Större skivor med tillhörande bättre ok kommer att ge mer uthålliga bromsar utan tvekan. Men originalbromsarna duger väldigt bra för alla normala trafiksituationer. Sen finns det naturligtvis alltid ännu bättre bromsar att hänga på om man har behov av det.

/DJ
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vitoco>> Trodde faktiskt det var andra ok till M performance också, då tar jag tillbaka delar av det jag skrev först.

Det jag dock står fast vid är att man inte ska räkna med en märkbar prestandaskillnad. Självklart gör det skillnad och stora skivor och kraftigare ok ger troligen bättre bromsverkan och framför allt uthålligare bromsar. Men märkbart på en bruksbil?

Om jag själv så småningom köper F31, vilket jag hoppas kunna göra till våren, så kommer jag starkt överväga M-bromsar. Men i så fall för att de ser otroligt fräna ut, inte för att jag kommer att bromsa så mycket effektivare.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Ska det va så ska det ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.