|
|
|
|---|---|
|
Länk Det är lite VM i bortförklaringar i denna artikel. Jag är egentligen mest intresserad av hur försäkringsbolagen ser på detta? Är det någon här som blivit drabbad ? Länk | |
|
Kolla detta. Länk Intressant läsning Hasse |
|
|
Vad då VM i bortförklaring? Är det en biltillverkares fel om det stjäls bilar eller? Vad det innebär hos försäkringsbolagen? Jo, att premierna höjs för den stöld-drabbade biltypen. Det finns en annan tråd en om en person som utsattet för bilrån för en 550D, leta i forumet. Alexander |
|
| Är det en biltillverkares fel om det stjäls bilar eller? Ja, delvis måste det vara deras fel när man tillverkar så pass dyra bilar som tex Bmw är, att de har så pass dåligt stöldskydd så "nästan vem som helst" kan programmera om en bilnyckel och köra iväg med någon annans bil, detta måste ju ligga en del ansvar på tillverkaren när man inte kan lägga in några spärrar mot detta. Sedan att det finns tjuvar och samhället ser ut som det gör kan man ju inte beskylla tillverkaren för men de måste skärpa sig med åtgärder mot detta!!! Mvh Mats | |
|
Klart det är biltillverkarens fel vems skulle det annars vara?! Har man dåligt stöldskydd kommer bilar från den tillverkaren stjälas innan startspärr så var de tre mest stulna märkena Mazda, Opel och SAAB. Var till och med en kille som varje gång han skulle hälsa på sin flickvän stal en Mazda efter 20-30st hittats i närheten av flickvännen spanade polisen i området när killen kom med ytterligare en stulen Mazda. Det kan inte vara för inte BMW X5/X6 är den mest stulna bilen i Europa det finns till och med ägare som blivit av med fler än en! Stephan |
|
| matteZ4: Det spelar ingen roll hur de än implementerar stöldskyddet. Ligor som vill stjäla bilarna lägger ner väldigt mycket tid på att knäcka stöldskyddet, vilket de så småningom gör. Problemet är att det inte går att göra något 100% säkert. Vill någon stjäla bilen kommer de göra det förr eller senare. | |
|
Bilstölderna har gått ner med 67% på 10år så något har minsann bilfabrikanterna gjort rätt. Det gäller att hela tiden förbättra sig 1998 var det helt omöjligt att ens ta sig in i en Volvo C70 året efter gick det att köra iväg med den (test från britiska autocar eller nått). Det man kan fråga sig är varför X5/X6 är så populära att stjäla medan det inte stulits en enda Mercedes ML W166!! Bara den senaste månaden har 3st X6 försvunnit vilket är antalet stulna Porsche Cayenne 92A på ett drygt år. BMWs stöldskydd är klart sämre än konkurrenterna. Stephan |
|
|
Stephan735i: Det går inte att, sett till antalet stulna bilar, dra några slutsatser kring huruvida BMWs stöldskydd är sämre än andra biltillverkares. Det är efterfrågan som styr kvantiteten av stölderna. Finns det ingen efterfrågan av exempelvis Mercedes ML W166 på den svarta marknaden kommer det inte stjälas några sådana bilar. Samtidigt vet vi inte, iaf inte jag, hur det ser ut beträffande bilstölder i alla andra länder. Vilka modeller som stjäls och så vidare. BMWs stöldskydd kanske var väldigt bra när det kom, men en hög efterfrågan av X5/6 har lett till en mer intensiv studie om hur stöldskyddet ska kunna kringgås jämfört med andra bilmärken och modeller. Det är väldigt svårt att dra slutsatser utan fullständiga resultat. |
|
| Samtidigt tycker jag att biltillverkarna borde ta ansvar och utföra uppdateringar utav deras stöldskydd när de visar sig att det har blivit knäckt. | |
|
Chris; X5/X6 är i topp i hela Europa. Det är knappast möjligt att senaste Mercedes ML är så impopulär att ingen brottsling vill ha en sådan, de båda äldre generationerna stäljs. Stephan |
|
|
Visst är det en kombination av efterfrågan hos "kunden" och hur lätt det ev. är att förbigå systemet osv. Det handlar inte bara om att på en viss tid ta sig in i en viss bilmodell, lyckas starta och köra iväg osv, även hur "efterjobbet" är, att sopa bort spår, återställa bilens system osv påverkar. Att bara mäta hur snabbt man kommer in och lyckas starta säger inte hela sanningen... fast detta är så klart en klen tröst för den drabbade, eller för f-bolagen.. men det är bara detta som mäts tyvärr. Tänk så här: Kan vi i tråden här snabbt beskriva hur man tar sig in i en låst X5/X6, startar och kör iväg? Jag kan iaf inte, förhoppningsvis inte ni andra heller. Allt går ju att ta reda på, oavsett bilmärke/fabrikat, men jag tror nog att vissa modeller "efterfrågas" mera än andra. Sen hur man gör, om andra är "sämre" än andra, det bryr sig nog gärningsmannen mindre om. Jag tror 3 eller 5 minuter, eller vad det kan handla om, också går att överleva när man väl vill ha en bil med sig. FP |
|
|
Självfallet så är det biltillverkarens fel att bilen är lätt att stjäla! Ansträngde dom sig lite mer så hade nog iaf det lokala drägget lite svårare att ta bilen. |
|
|
Nu är det ju dock knappast det "lokala drägget" som utför stölderna av nya bilar... /Masten |
|
|
Clubsport: Med det resonemanget som du för fram så är det ju självklart biltillverkarens fel med allt som är mindre bra. Först och främst att bilarna öht finns, det är ju tveklöst tillverkarnas "fel". Men även att man kan skita ner miljön, att man kan köra på och ihjäl folk osv, och att bilarna går att stjäla, osv. Jag tror diskussionens andemening här är varför t.ex BMW stjäls mest, om det är så, lokalt och globalt sett. Om det är lätt eller inte beror ju på vad den som tänker stjäla bilen vet och kan osv. Kan du eller vem som helst sno en låst och startspärrad bil, t.ex BMW på tre minuter? Tveklöst om man har rätt kunskaper och utrustning. Men förhoppningsvis inte och knappast om man inte har grejorna som behövs och kunskapen som behövs. Tyvärr är det inget svårt idag att importera denna utrustning osv från främst Kina. Är man lite kreativ och läser runt på de "rätta" sidorna så ser man att utrustning för vissa bilmärken är mera förekommande än andra. Detta kan givetvis bero på t.ex efterfrågan av dessa vissa bilmärken, eller annat. Men kontentan blir ju att om det finns ett överflöd av "hjälpmedel" och instruktioner för ett visst bilmärke, t.ex BMW, kan då detta komma att återspeglas i utfallet, antal inbrott/stölder osv? Vad tror ni? FP |
|
|
Jag tror ingenting. Jag vet bara att BMW inte är att lita på vad gäller stöldskydd. Och då menar jag inte det faktiska stöldskyddet i form av startspärr mm utan att de faktiskt lurar en att tro att en bil har larm eftersom de klistrar på larmdekaler utan att det finns larm monterat(!) De enda som gick på detta var vi; tjuven (eller tjuvarna) kunde lugnt gå in i bilen utan problem. Som tur var lät de själva bilen stå utan snodde "bara" GPS och lite annat. Nu har vi DEFA-larm (som jag faktiskt fick BMW att bekosta)... |
|
|
Det är ju ett klart bedrägligt beteende av din bilsäljare isf, eller menar du att man från fabriken har satt på larmdekaler utan att det finns larm installerat? Startspärr är en obligatorisk utrustning på alla bilar sedan mitten/slutet av 90-talet, medan larm är en helt annan utrustning som alltid kostar extra. Du menar alltså att BMW generellt går ut med att ha larm installerat utan det att verkligen finns ett larm i bilen, att de inte är att lita på osv? Du får gärna utveckla detta lite, vilken bil/årsmodell rör det sig om, hur såg dekalen ut osv? Det finns alltid en utrustningslista för din bil, med en mängd 3-ställiga utrustningskoder, har du tittat på denna? FP |
|
| På BMW i Nacka var detta tydligen praxis. Hoppas de slutat med detta oskick. Som plåster på såren fick vi alla fall ett riktigt larm installerat. Bilen ifråga är en X5 (E70) från 2010. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.