AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.970

Aktiva stolar M5 E60

Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Tjena.

Har sökt men finner inget svar...

Hur ser man skillnad på stolarna om dom är aktiva eller inte. Ser man det på reglagen på sidan? Ser man någon skillnad på stolarna ? Gärna om någon kan lösa bild.

Det handlar givetvis om M5 E60

Stay Tuned - Zip @ Anders
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Det sitter isåfall knappar till dem på raden framför växelväljaren.

Enklast kollar du via chassinumret på BMWvin.com vad bilen har för utrustning.
Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Okej, gött med ett svar. Finner ingen bild på hur det ser ut.
Du kanske har någon eller någon annan?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ligger tex en M5 på blocket i växjö med aktiva stolar, på ena bilden syns knapparna, de närmast mitten..
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

De näst närmast mitten är det förresten..upp till 06, början på 2007 med faceliften ser det lite annorlunda ut.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Se Länk för facelift med aktiva stolar. Bild 8 visar reglage.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dr Bilfåne: Aktiva stolar i en 535 som du hänvisar till är inte samma sak som finns i M5.

I vanliga E6x så finns tillvalet "455 Aktiva stolar fram" som går att beställa till komfortstolarna. Det är en massagefunktion i sittdynan.

Till både vanliga E6x och M5 så finns tillvalet "4MF Aktiv justering av stolsvidden för framstolarna" Har aldrig testat en bil med detta men det ska enligt vad jag hört fungera så att stolenssidostöd aktivt ger ökat stöd på motsatt sida man svänger åt. Går ej att kombinera med 455 ovan.

___
//Ulf
det fungerar exakt som Ulf skriver ovan. För det första är Aktiva stolar till en "vanlig" F11 tämligen värdelöst. Jag hade det i min förra import och det var ingenting som kändes eller till närmelsevis skulle vara värt pengarna. Speciellt som jag då även hade en Merca Kombi med massagestolar, där kan vi tala om aktivetet! Men inte på en 535 F11.

Likaså är det som Ulf säger på M5 E60. Du ställer först in stolen i sidostödet i ryggen, sen när du svänger så spänner stolsryggen/sidan till för att motverka "krängningen" i bilen, rätt skönt och här pratar vi effekt som är värd ordet aktivitet.

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Knapparna i pre-facelift. De sitter två steg innanför sätesvärmeknapparna.

Bild 13 Länk

Knapparna i facelift. Svårt att se detaljerna på denna bild men istället för normalt två knappar på varje sida så sitter det istället tre.

Bild 7

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sista länken föll bort men det ser ut som i bilden Dr Bilfåne hade fast annan bild på knappen.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anders: håller med dig om massagefunktionen...Har det i min och det är väl en kul grej men inte värt pengarna det kostar vid ett nybilsköp. Hade hellre haft ventilaiton eller ännu hellre avtagbart drag...

___
//Ulf
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Då måste Aktiv/massagefunktionen blivit sämre med åren, jag tycker den funkar kalas bra i min 38a, mycket bättre än den massagefunktion som fanns i W220 S-klassens finaste stol. (som för övrigt hade både massage och den aktivitet som frågas efter i tråden, fast då kallades det dynamisk.)
BMW´n har inte massage i den bemärkelsen utan en funktion som håller igång rumpan lite så man slipper få ont i ryggen.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tor: jag hade aktiva stolar i min fd 540iAT -00 och det borde vara samma som du har i din E38 och i så fall är det ingen större skillnad mot den som finns i E6x.

___
//Ulf
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Sorry, slarvigt av mig. Tack för korrigeringen, Programmer!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Ulf: Då är det med andra ord samma grejer i dom nyare, då är det som så ofta bara en fråga om tycke och smak.

Massage i ryggen som på tex MB är mycket skönare för stunden, men hjälper inte mig speciellt mycke, däremot hjälper BMW´s vätskepåsar mig från att få smärtor, dvs den förebygger problemet innan det uppkommer och inte försöker massera bort ett problem som redan uppstått.

On-topic: så tycker jag inte att dom aktiva-krama-åt stolarna i E60 skall ses som någon dealbreaker när man letar beggad bil. Personligen tycker jag nästan att det stör körningen, känns mer som en plojgrej men frugan tycker dock tvärt om att det är behagligt. Hade det även i S600an men var inte så imponerad av det där heller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.