AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.483

När började BMW tillverka E60-520i 4 cyl 170hk?

jalawla
Hej Alla glada BMW ägare!
Jag skulle vilja veta vilket år BMW började tillverka E60-520i 4 cyl 170hk? och hur länge fortsatte bmw tillverka 520 4 cyl? Några tycker att den sorts motor är klen och undrar varför skulle BMW tillverka en "klen" motor på en så pass stor och tung bil som E60?! Skulle inte detta steg slå negativt tillbaka på BMW?!

Tacksam för olika input och synpunkter

Mvh
He
198
HenrikJ
320da -11
För E60/E61 fanns den fyrcylindriga N43-motorn årsmodell 2008-2010. Den användes även i 1- och 3-serien.

Provkör bilen - om du tycker den är slö är det väl bara att köpa en bil med starkare motor? Det är du som ska ha bilen och ingen annan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så stor och tung är inte E60 att inte en 170 hk motor kan driva den utan problem.

Men samtidigt är det ingen tvekan att flera BMW-ägare gillar stora motorer och då kan de enkelt välja något av de större modellerna som 525i, 530i, 550i.

Men bara för att flera skulle vilja ha de större motorerna gör det ju inte att det helt saknas kunder för svagare motorer och om BMW inte har ett alternativ att erbjuda dem så kan de ju missa möjligheten att sälja bilar till de potentiella kunderna.

För köpare av begagnade bilar minskar ju prisskillnaden mellan en 520i och en 525i och det är troligtvis det som gör att många inte rekommenderar en 520i, när man kan få en 525i för relativt liten mellanskillnad.

Så dåligt är väl inte 224km/h och 0-100 på 8,7sek? 520d E60 är något snabbare till 100 men har lägre toppfart. 1serie, 3serie, X1 och X3 har alla långsammare modeller än 520i de två senare hade till och med versioner som inte klarar 200km/h och nyligen kom 114i så nej jag tror inte att 4cyl 170hk 520i är något som helst problem.

Något märkligt resonemang kan jag tycka.

Mvh Stephan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
20i duger i en 5-serie, och i t.ex en X3 E83 även om det är en tyngre kaross med fyrhjulsdrift samt den klenare/äldre N46-fyran som saknar 20hk mot 520i E6x. Den ger inga imponerande prestanda, men bilen flyttar på sig och klarar av en omkörning på landsväg.

Fördelarna är låga ägandekostnader, lite lägre förbrukning och tillräcklig prestanda. Perfekt för den som ändå aldrig trycker på med sin bil, om man vill ha lite krut under huven och "BMW-känsla" krävs åtminstone den lilla sexan i mina ögon.

Varför jag har en fyra kan man då fråga sig, men slumpen tog den hit och jag tycker om den "trots" motorn.

Och som svar på trådskaparens fråga, det är inte alltid BMW-entusiaster är logiska. De finns dem som hävdar lika ihärdigt att sexorna är för klena och att V8 eller mer är det enda rätta. ;)

//Bjersér
jalawla
STORT TACK!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du provkört 520i innan du fick uppfattningen att den var för klen?

Ja, jag har gjort det, men däremot så har jag inte provkört 6cly modeller än. Tänker görs under helgen för att.kunna känna av skillnaben mellan modellerna. Men som jag skrev i början av trådet att några tyckte att 4 cyl har en klen motor. Mvh
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Har kört 6cyl bensinare i 26 år och tänkte prova något annat nu .
Så det vart en 520d LCI , Helt över förväntan , och i jämförelse med 525d såg jag ingenting som motiverade skillnaden , då den var knappt märkbar , förutom ljudet i en 6a , köper man en bil pga motorljud ? , ja då vet inte jag ! . titta på en nyare så skiljer det bra i pris på en 520 resp 525 med samma mil och utrustning av samma årsmodel .

Klen , Då tycker jag man bör köra den , körde över 300 mil med släp på 1200Kg , och helt imponerad av orken och draget i uppförsbackar i omkörning av lastbilar i tysklands uppförsbackar , använder den 100 gånger av 100 jämfört med 330 bensinaren på 230hp om man vill ha ork i motorn .

Så mitt intryck är bara possetivt och ABSOLUT INTE KLEN , kan tänka mig att den nya F11 med nästan 200hp och 4cyl går änumer gott ..

jalawla
Tack One way! Det var givande och roligt att läsa ditt inlägg iom att du har haft båda 4 och 6 cyl. vet du hur mycket en 520i 09 som gått 2500- 3000 mil kostar idag på marknaden?!

Mvh
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Gjorde nog en liten miss där :-).
Har tyvär ingen erfarenhet av 520i . Så där kan jag nog inte ge så stor feedback.
Så det bästa är att prova själv o få en egen upp fattning.
170 hp i bensinara kan väll trotts allt inte anses dåligt.
Tyckte min 523i e39a med 170 gick bra .oxå till att dra med.
Men den är ju gamal i gämförelse.
Tycker du skall ut och testa själv. Här får du både bu o bä
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.