AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.850

Dovt oljud och små vibrationer

fr
3
freddyking79
524 m-sport Touring 2003
Hejsan

Har ett problem jag inte får bukt med. Är så att jag får ett dovt brummande oljud och små vibrationer vid körning. Nästan direkt kommer de typ vid 40-50 km / h.
Ljudet avtar något när man svänger mer åt höger och ökar något då man svänger mer åt vänster.

Åtgärder jag gjort hittills.

Kontrollerat båda hjullager fram samt bytt lagret på höger sida då det läckte lite olja. Bytt fälgar fram och testat men samma problem finns. så det är ingen obalans i framdäcken / fälgar. Även kontrollerat bromsarna fram och bytt båda skivor fram när jag ändå höll på för dom var rätt slitna. Kontrollerat alla stag fram och det såg fortsatt bra ut då jag bytta allt i framvagnen för ett år sedan.

Så vad kan nu detta dova oljud / små vibrationer komma ifrån ? Något från bakvagnen ? driv knutarna bak ?

Tacksam för hjälp / råd

/ Fredrik
fr
3
freddyking79
524 m-sport Touring 2003
Ingen som har några förslag ?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kanske den så kallade homo-knuten (Homokinetisk) som mellan kardan-bakaxel? Länk
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Homo-knut? :) Ingen jag känner. OBS! Det är ett skämt!

Har du kollat så att däcken inte har blivit "sågtandade" på klackarna längs kanten?
Avgasupphäng? Kanske lägger sig mot karossen vid sväng om ett gummi brustit.
Kolla stagen bak också.

***bmwcs 2202***
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Har en komplett kardan till din bil om du tänkt o byta den
Om felet ligger där vill säga med knut o allt.
Allt är helt nytt.
Han o sälja bilen innan bytet.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Vill även säga att vissa fall,har haft obalans i kardan.
Men kolla upp detta först som förgående talare tog upp.
fr
3
freddyking79
524 m-sport Touring 2003
Hej !

Nu har jag fixat det !! Var hjul lagret fram fast på vänstra sidan! Bytte det idag och nu går den tyst och fint igen ;) Tänka sig hur ljud kan sprida sig i chassit !! Trodde hela tiden felet fanns på högra sidan. Tack alla ni som skrev förslag på vad felet kunde vara.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.