AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.821

Dålig kontakt vid lmm

Visa användare
4
Olof 80
520i Sedan -95
Har ett mystiskt problem som förekommer vid start av motorn ungefär engång var tredje månad. Motorn strartar men rusar upp i varv och tvärdör. Går sedan att starta ign men rusar upp i varv och ned igen är svår att hålla igång med gaspedalen, vill dö igen hela tiden. Lätt avhjälpt. Man öppnar bara huven, lossar elkontakten vid lmm, drar den ut och in ett par gånger, sätter fast kontakten igen. Motorn startar nu helt OK och går några månader kanonbra. Har spår av grön ärg på kontaktstiften. Näst sista gången det hände på försommaren behandlade jag kontakterna med CRC kontaktsprej och skrapade lite men en fin rundfil. Men nu hände detta detta igen häromdagen igen att motorn tvärdog vid start. Använde mitt knep igen och det hela var OK vilket var tur för jag hade en tid att passa på lasarettet.
Går att leva med men en diagnos är kanske att rekommendera?

sorrentoblau
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, låter knepigt. Vet inte hur E34:an är uppbyggd, men E39:an går att köra med kontakten urdragen. DME/motorstyrningen ger då fast blandningsvärde och insprutningstiderna styrs enbart av trottelspjällets lägesgivare. Det fungerar som nödläge om LMM skulle haverera. Man får inga finjusteringar efter temperatur och lufttäthet o.s.v. så bränsleförbrukningen kan öka något och effekten minskar lite.
Vet att spjällägesgivaren brukar krångla på E34 också, vilket kan vara värt att kolla. Blir det lite smutsigt brukar inte spjället gå helt tillbaka så att tomgång via tomgångsventilen aktiveras. Kan också spöka med dålig tomgång o.s.v.
Mo
14
Moike
525i Touring -01
328i Touring -00
540ia touring -00
Testa att skarva om lmm kabeln med värmetålig kabel så löser sig det problemet.

Vanligt på e39 V8 motorerna då det blir väldigt varmt i motorutrymmet, med bilar som har några år på nacken så brukar plast och gummi ge med sig.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Min x5 hade liknande symptom, väldigt sporadisk till en början, men sedan hela tiden när bilen började bli varm. Löstes med ny LMM....
Det låter som du vet exakt vad det är ärg att det skrapas bort när du drar ur kontakten.
Gör rent med en bra spray tex crc oxide clean och sedan använd en annan spray som heter contact protect som förhindrar att det oxiderar igen.

Det hade jag gjort innan jag hade börjat klippa kablar och skarva kontakter.
Visa användare
4
Olof 80
520i Sedan -95
Tack delorian. Jag tror att detta är lösningan. Har skrapat bort ärgen med en "avklädd" bomullstops som passade i honkontakten och sedan sprayat på med crc oxide clean. Skall genast rusa iväg och köpa en contact spray, jag,visste att det fanns en sådan product men hade glömt bort namnet på den. Har försökt att läsa numret på stickkontakten till LMM men siffrorna var så sabla små att jag missade de två första. Tänkte beställa en ny stickkontakt hos BMW Göteborg. Men, ärg på en kontakt i en BMW? Har dom inte guldpläterade kontakter, så dyr som bilen är?

sorrentoblau
Det behöver inte vara crcs contact protect det går bra med vilken som även från biltema.
BMW har samma AMP "Sure Seal" vatten och fukttäta kontakter som så gott som alla europeiska biltillverkare. Dvs meningen är att de skall vara täta, och finns det synlig ärg så har ju fukt kommit in osv. Kolla så att gummitätningarna i kontakten är på plats, både där de enskilda kablarna går in och i det ovala utrymmet mellan de båda kontaktdelarna.
Jag tror inte jag sett detta symtom, rusande motor osv , vid fel i LMM-systemet, man kan som nämnts oftast koppla ur den helt och ändå starta osv. Jag skulle rekommendera att kolla på gummibälgar och övrigt runt insuget, efter sprickor, hål osv som släpper in tjuvluft.

FP
Duscha lite startgas på tomgång kanske hjälper?
Visa användare
4
Olof 80
520i Sedan -95
Intressant det där med tjuvluft. Det är något som tjuter eller ylar när motorn är varmkörd och går på tomgång. Det tystnar dock när jag släcker ned halvljuset som ju är på automatiskt. Detta ljud har funnits med i bilden sedan jag köpte bilen för tolv år sedan. BMW-verkstan lyssnade och sa att det inte var något fel. Jag trodde då på att det var remtjut och då bytte dom remmarna och spännrullen på den ettårs begagnatgarantin dom hade då.
Inget hjälpte. Jag har lärt mig att leva med detta, det hörs ju inte inne i bilen.
Motorn har dock hela tiden varit lite tjurig med att kräva lite gaspådrag vid igångsättning från stillastående. Annars blir det "gubbstopp". Har inte testat om det är läckage någonstans vid insugningsbälgarna. Min teori har varit att det är generatorn som tjuter vid låga varv och vid belastning när ljuset kopplas in. Vad sägs om detta?

sorrentoblau
Helt riktigt så hörs det ett ganska högt vinande och resonansljud från generatorn på många bilar när den belastas.
På t.ex E39 efter -99 när uppgraderad laddregulator infördes hör man tydligt när generatorn börjar jobba några sekunder efter att motorn startats. Laddningen rampas upp under några sekunder efter start för att generatorn inte skall belasta motorn just under starten, jämfört med tidigare modeller där laddningen går in på max direkt när generatorn börjar snurra.

FP
Visa användare
4
Olof 80
520i Sedan -95
Tack folke. Nu slutar jag tänka på det där ljudet. Motorn går så otroligt bra när man gasar på så jag kan inte tänka mig att det är något fel någonstans. Det är bara detta med LMM-kontakten. Min son har en kompis vars kompis jobbar på BMW reservdelar och han har lovat att försöka skaffa fram en ny kontakt. Så det löser sig. Tack alla som deltagit i denna tråden.

sorrentoblau
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.