|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att airbag-lampan lyser. Det resulterade i att bilen inte gick igenom besiktningen. Det som är intressant är att jag lät BMW göra en felsökning och de konstaterade att hela styrenheten ska bytas. Men jag var tveksam till detta, då jag tidigare haft problem med att batteriet laddats ur hela tiden. Och misstänker att det kanske kan ha med saken att göra. - Bilen har varit avställd sedan dess. Ett byte av styrenheten räknas gå på strax över 10 000:- (Detta om något motiverade mig att se om det fanns ett annat fel som var huvudorsaken) Jag har ordnat så jag själv kan göra lite felsökning på bilen och raderade felet med INPA, felet var borta och visade sig inte mer den kvällen. Men kvällen efter så var lampan lysande röd igen efter att ha vridit om nyckeln till läge 2. Jag lyckades släcka den igen i ungefär en minut, sedan kom det tillbaka medan jag gjorde andra tester (medan tändningen var på). Fick sedan meddelande om varningar kring att batteriet håller låg spänning osv. - Lät laddaren stå på under natten. När jag läser felet så stod det "93F9 Voltage of reserve energy U60" - Det jag läst har varit att just "93F9" verkar vara just ett sådant fel som gör att man måste byta enheten. MEN... så tänkte jag på texten "Voltage of reserve energy". Jag monterade laddaren under huven (inte direkt på batteriet) och satte den i läge "Supply", vilket ska ge konstant 12V till bilen om jag förstår det rätt. Nu testade jag att nollställa airbag-felet och gissa om jag blev förvånad när sedan felet inte dyker upp igen, trots över en timma i tändnings-läge. Även vid "omstart" har det inte kommit tillbaka. (Har ni satt på laddaren så den ska ladda batteriet fullt) Vet någon av er om det kan vara så att det är bilbatteriet som är felkällan? Och som orsakar att reservströmmen för SIM inte bibehålls utan laddas ur och sedan genererar felet "reserve energy", samt en tänd varningslampa. Men det verkar märkligt att man rekommenderar att byta hela enheten för detta fel, eller hur fungerar "reserve energy" i modulen? - Hur håller den laddningen? | |
|
Hittade denna PDF: Länk Står den del på sidan 8: "The SIM is supplied with voltage KL terminals 30 and ground from KL31. If the vehicle voltage is sufficient then a switching controller is supplied first, which supplies voltage to the intelligent Star Coupler and the power supply. The second switching controller is supplied by KL 30 during operation and is controlled by the microprocessor via the cable SHDN 2. The capacitor is charged as of KL R. The charging of the capacitor forms the emergency energy reserve. The capacitor voltage is 33V. (Energy Reserve in the E65 is 400v.)" - Så om bilbatteriet är dåligt kan även airbag-modulen "spöka" med felmeddelanden, eller? :-) /Hammar |
|
|
borde du inte felsöka och fixa urladdningen först? t.ex strömtång och urdragna säkringar. FAF |
|
|
Det har varit fel på batteriet ett bra tag, för bilen går ner i vila som den ska, generatorn laddar som den ska osv. Batteriet var dess utom felregistrerat i bilen. Det är ett 110Ah men det stod som 90Ah i systemet. (Osäker på om det stod som AGM eller vanligt) Men jag fick som sagt domen att det är byte av styrenheten som gällde och hade varit ett antal tusenlappar fattigare om jag inte letat vidare. Idag, med nyligen laddat batteri, är bilen helt ren från fel och gick igenom besiktningen. - Bara en tanke till er andra som får samma fel på enheten: "Voltage of reserve energy". Testa med ett (ev. annat) laddat batteri och nollställ Airbag-felen innan ni "köper" förslaget att byta enheten för > 10K (inkl. jobb). Det kan det vara värt. :) Tack för mig, hoppas detta kan hjälpa fler med samma problem. - Nu blir det till att köpa ett 90Ah AGM-batteri istället, och registrera bytet på rätt sätt. :) /Hammar |
|
|
De kalla ju inte för bilmekaniker utan delbytare. Byter man nåt så tar jag alltid den gamla i retur, lättare att reklamera om det inte var det som var felet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.