AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.024

Batteri/Laddningsproblem 525 i e39

Ca
13
Calle C
525 iA Touring- 01
Hej,

Önskar lite info innan någon bättre än mig rimligtvis en mekaniker ska börja riva i bilen.

Bilen fullpackad med grejer vi ska iväg och det klickar endast, bilen har fungerat perfekt under dagen. Centrallås osv funkar perfekt. Drar igång med booster fungerar perfekt kommer 2 mil på E18 varpå laddlampan börjar lysa 500 m senare blir det julgran i panelen och bilen lägger av helt!?

Tips på om det är generator, batteri eller regulator?

Tacksam för tips har sökt och hittat mycket men inte just detta!

Tack!

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Fasiken vad jobbigt.
Tror garanterat att det är generatorn som e slut, hadde samma problem på min e46:a.
Kanske går att renovera/byta kol. Sök på AP ang kolbyte då går du svar.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Edit: Så får du svar. Ska set stå...
När du får igång bilen mät över polerna med en multimeter du ser då om den laddar korrekt.

Hur gammalt är batteriet?
Ca
13
Calle C
525 iA Touring- 01
Tackar får göra det!

Tycker det är skumt att den bara dog, lite otäckt på vajer -E18 också!

Hade hoppats att det är batteriet , men då lyser inte laddningslampan först om jag förstått det rätt?

Ca
13
Calle C
525 iA Touring- 01
Ok ,

Bad verkstan, dit jag var tvungen att lämna den i torsdags kväll ladda upp batteriet så jag kan försöka få hem skiten imorgon.

Beroende på vad den laddar kan jag utesluta om det är batteriet menar du, ärligt talat så vet jag inte hur gammalt det är kunde inte kolla i torsdags haft bilen i 3v

Det du måste kolla är.

Laddar generatorn?

gör den det så beror det på nån tjuvström har dragit ut batteriet eller att batteriet är gammalt.

Du måste ladda upp batteriet annars kommer det att sulfatera, det räcker inte med att få starthjälp och köra med bilen.
Det låter ju faktikst lite som att den fungerar eftersom du kom 2 mil efter en boost.
Ca
13
Calle C
525 iA Touring- 01
Sorry Delorian, att generatorn fungerar?

Ca
13
Calle C
525 iA Touring- 01
Tack för tipsen! Generatorn var det, mätte idag nyladdad 11,7, fick tips där bilen stod om en bilelektriker som ordnade allt för 2000 papp, ink. Tyckte det var värt ... Orkar inte krångla, vad kostar egentligen bara regulatorn? Generatorn är Bosch 120A

Återigen tackför bra tips
Ca
13
Calle C
525 iA Touring- 01
Edit:2000 papp ink arbete ska det vara
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det var väl bra pris, en beg generator kostar ca tusenlappen på skroten.

/Mats J
Ca
13
Calle C
525 iA Touring- 01
Sorry var otydlig, de har kollat generatorn men de föreslog byte av laddregulatorn, samt koll och test av befintliga generatorn, axel osv kändes bra.Därför undrade jag lite vad regulatorn egentligen kostade. Detta blir jag iofs varse imorgon, och hoppas det räcker, annars blir det 5500 sek plus arbete.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.