|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mestadels landsväg i 70-90 tempo inga problem. Det är en cab, då är man inte intresserad av att gasa fort. Det är dock roligare med bra acc då o då ... :-) |
|
|
8800:-, helförsäkring/år, 1500mil. skatt ca 2600:- snittar 1,86l/mil sen jag köpte den (2500mil sedan). har behövt byta båda sidors magnetventiler sen inköp, 4900:-/sida (dessa finns endast hos bmw). bytet har min lokala meck gjort för 500:-/gång. gjorde en insp2 service med "allt extra" vid inköp för 8500:- klossar bak och oljeservice, 1800:- av bekant på bmw oljeservice gjort själv några gånger med olja köpt från tyskland. ca €9/l nivåsensor till xenon ca 1000:-, bytt själv. efter nyår behöver skivor fram bytas och DSC enheten behöver renoveras |
|
|
sango, vilket f-bolag har du? Låter sjukt billigt om din ålder nu stämmer. Själv har jag alltid betalat runt 15k för mina m-bilar. Mvh Jimmy |
|
| folksam och bilen står självfallet på mig själv.. :) | |
| den står i låst garage med många skadefria år med rabatter och på adressen jag är skriven, inte bor. | |
| Vilka symptom hade du när magnetventilerna var dåliga? Felkoder? | |
|
M3 -87 4500:- helår helförsäkring, lägsta självrisken. Vet inte riktigt vad den egentligen kostar i underhåll då jag byter grejor som inte är dåliga. Skatt 1682:- Går att köra riktigt snålt. Normal motorvägskörning och bara följa med trafiken, ~0.65. Men vanligtvis runt 0.8. ///BMW - Was sonst! |
|
|
läste aldrig av felkoderna. orolig gång upp till 3500rpm första gången och upp till 2200rpm andra gången. effekten finns kvar precis som vanligt när man varvar men bottenvridet är borta. inga lampor lyste. |
|
|
Bränsleförbrukning, servicekostnader och försäkring är som redan nämnts tidigare en stor kostnad för dylika bilar - men något som är mer svårberäknat och som inte slår lika för alla är eventuell värdeminskning. Entusiastbilar sköts och värderas olika mot bruksbilar; men ändå tycker jag att man alltid bör ha i bakhuvudet att entusiastbilar kan tappa dramatiskt i värde precis som allt annat. Det finns inget som är skrivit i sten. En driftsbudget med service, försäkring och bränsle är oftast mycket mer lätträknat än vad bilen eventuellt säljs för om X år. För mig som står lite utanför de riktiga nördarnas insikt om prisutveckling tycks det som att e46 m3 har dalat i värde drastiskt sista tiden - även om det säkert går att få bra betalt för ett riktigt unikt exemplar; med det sagt, bör det påpekas att gemene person övervärderar just sitt "unika" exemplar. Om vi ser till begärt pris (sälj är svårt att se,) så har utvecklingen på Z3M Roadster nästan droppat 50-70 tusen senaste två åren. Säkerligen något som kan ses i relation till konjunkturen i allmänhet, men just det är också poängen. Konjunktur och marknad är något ytterst opålitligt och därmed också en eventuell betydande kostnad. |
|
|
räknar jag på att min e39 m5 kan säljas för 80k idag så har jag förlorat totalt 40k på 2,5 år.. en liten summa för en bil i den klassen anser jag. kollar man på e46 m3 så har man ju tappat 100 brak på samma period. eller kanske en ny mercedes e-klass.... he he |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Ägde min Bmw M5 E60 under 1 års tid 8900mil-9800mil: Service 3500kr Rutlister fram 1200kr Bromsbelägg runt om samt renovering utav skivor: 3000kr SRS gateway (styrenhet) 10500kr Termostat och termostatgivare 5600kr Hartge 20" 14000kr Renovering utav fälgar 2500kr Nya däck runt om 10000kr Sänkfjädrar fram och hjulinställning 3500kr Rattplast 700kr Vinterdäck på originalfälg 12000kr, körde den dock inte över vintern. Totalt 66500kr Till detta en förbrukning på ca 1.8liter/milen i 1000mil. Försäkring 800kr i månaden. |
|
BMW M3 2008 DKG Coupe Oljebyte ca 3500 diffolja ca 1500 (måste bytas vid första service) bromsvätska ca 2000kr Bakdäck 7000 Årsförsäkring 20 000kr via trygghansa. Årsskatt 3800kr 1,29 L/mil snitt, Lägsta 0,87. Tappade cirka 80 000kr på ett år och cirka 1000mil ex försäkring, service osv. Annars upplevde jag inte att jag skulle få några oväntade dyra kostnader. Tror dyraste servicen ligger på cirka 7000kr och den minsta på cirka 3000kr men ofta ber jag de se över något extra vilket innebär merkostnad. Köper man en M3 idag med rätt utrustning, färg, osv så tror jag den står sig bra i värde. BMW Z4 M roadster Servicekostnad ca 3500 Årsförsäkring 17 000kr via trygghansa. Årsskatt 3800kr 1,2 L/mil snitt Inget speciellt värdetapp. Tappade cirka 25tkr per år. Vanliga servicekostnader och solid bil till vettiga pengar. En av de bästa/roligaste bilarna jag ägt och kört. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.