AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.626

Läcker vid expansionskärlet. Varför? E36 Compact M43B16

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Motorn kokade häromdagen efter en 45 mins resa till djursjukhuset. Det gick sedan att fylla i ca 4 liter !! (6 liter totalt i kylsystemet). Tempmätaren verkar ligga väldigt stabilt tills det blir väldigt tomt. (bilen: 16k mil, 15 år, bytte topplockspackning för 2-3 år sedan)

Konstaterade idag att det droppade ganska friskt under expansionskärlet på E36:an när jag har kört ca 3 min. Frågan är om det läcker på gr. av
--Dålig packning under exp.kärl (alt. dåligt exp.kärl) eller
--Om det blir övertryck på gr av dålig topplockspackning (så att kompressionen läcker ut i kylsystemet).
--Dåligt trycklock till kylsystemet.
Finns det andra tänkbara orsaker?

Hur felsöka för att hitta orsaken? Har kört ca 16 mil sedan kokningen och det finns ingen antydan till vitt klet varken på oljepåfyllningen eller i oljan. Inte heller någon motorolja i kylarvattnet. Har vid något tillfälle hört att kylarlocket sugit in luft då motorn svalnar. (Bör inte vara så konstigt då vatten runnit ut då den var varm.)

Tacksam för hjälp att tänka vidare.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Testade på en 3 mils tur. Det behövde fyllas på ca 2 dl för att komma tillbaka till samma nivå vid kall motor.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Felsöker fortfarande.
Körde motorn på tomgång en längre stund tills den blev varm. Inget läckage vid exp kärlet. Däremot blev det imma på rutorna i kupén. Läckage i värmepaketet?

Efter en 15-20 min på tomgång började det droppa från avgassystemet är detta normalt? Det ligger lite vatten längst ut i avgasröret och droppar ner en droppe med några sekunders mellanrum.

Fortfarande inget klet i oljan eller olja i kylarvätskan. Dricker ca två dl vatten/10 mil.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
En provtryckning alt avgasmätning av kylsystemet är nog att rekomendera! Går ju att göra på i princip alla verkstäder!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vet att flera har haft ett pyttelitet läckage av olja! Han trodde att motorn drog olja, men i verkligheten så droppade de lite olja på grenröret så han märkte inte att den läkte när allt brändes upp! Finns väl möjlighet att de kan göra så med vattnet oxå! När motorn får upp lite temp så ökar ju även trycket och då börjar den läka nånstans! Vattnet dunstar bort och du märker inte de! Kylarlocket brukar jag byta 1 gång om året på e30in bara för att vara på säkra sidan! Ofta dom är paj med kokningar m.m som följd.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Problemet löst!

Bytte kylarlock med 520:n och nu var det där kylarvattnet läckte. Det visar sig att att det inte var något tryck i kylarslangen när den var varm så säkerhetsventilen i locket stängde inte som det skulle. Billig lösning 180:- för nytt lock.

Löjligt enkelt när man vet vad det var!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hej. De lät enkelt.

Har samma bekymmer på 325tds, min trycker ut vattnet också genom övre slangen(har separat exp.kärl) , plus att kylaren e svullen som fan. Testat med kylarlock från bensinare (2bar) men funkar endå inte såklart då locket är på 1,4bar på tds. Bilen går ej varm men temp mätaren står lite lite lite över halv mot rött men den kokar aldrig. Körts så här länge

Topp packning e bytt 2014. Däremot så sprack pumphjulet inne i huset så plastbitar for med systemet. De plockades ut de mesta ur slangar och blockvärmare, men kan finnas kvar.. Efter pump å termostat byttes så uppkom detta bekymmer om aningen övertryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.