AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
811

ljusomkopplare lyser hela tiden

Ti
20
TimAspfors
528IA - 97
Hejsan, köpte mig en BMW 523i -96 förra söndagen,
när vi kom hem så körde vi in den i garaget och så dagen efter vart de ut och inspektera den lite mer, då såg vi att ljusomkopplaren lyste, vilket den nu har gjort i en veckas tid, ingen som vet vad som kan vara orsaken, sen så drar den ur strömmen ur batteriet, beställt nytt fläktmotstånd (eller slutsteg som den kallas på BMW) och får se om de blir bättre med den på den delen,

men till frågan någon som har en aning om varför ljusomkopplaren inte släcker dig ?

Ti
20
TimAspfors
528IA - 97
ingen som har någon ide på vad det kan vara ?

Mo
14
Moike
525i Touring -01
328i Touring -00
540ia touring -00
jag vet att man kan programmera om den via bmw scanner 1.4, testa detta. Annars kanske felsökning visar att omkopplaren är bränd vilket jag finner osannolikt.

importerade bilar har inte automatiskt halvljus inställt som standard, detta ändrar du som sagt med bmw skanner, eller åk till BMW kunnig verkstad så gör dem det för en billig peng.
Det låter helt klart som att bilen inte går ner i sleepläge efter 16 min som den skall göra. Då drar den ut batteriet lätt över en natt osv. Detta i sin tur kan bero på en mängd saker, rena elfel i komfort eller generalmodul, dörrbrytare som strejkar, felinstallerade tillbehör som t.ex larm, trasig/sliten tändningsbrytare osv.
Trasigt effektsteg för kupéfläkten, dvs det som kallas fläktmotstånd ännu år 2012... kan göra att fläkten snurrar när bilen är avstängd osv. Enklast att testa utan att köpa nytt är att dra säkringen för kupéfläkten, 40A, sitter under/framför handskfacket, ej bland alla säkringar inne i handskfacket.
Belysningen inne i ljusomkopplaren (en lysdiod med ytterst liten förbrukning) är frikopplad från övrig knapp och instrumentbelysning, just för att man skall hitta omkopplaren i en helt mörklagd bil, tänds så snart man vrider på första läget på nyckeln, ev. redan när man öppnar dörren.

FP
Ti
20
TimAspfors
528IA - 97
jo effektsteget till fläkten som du säger byttes i måndags, verkar som de var boven, dock så skaffa vi nytt batteri med då de andra var kasst,
men ljusomkopplaren står på än och lyser, men som du sa folke den i sig lär ju inte dra ut batteriet i förstahand tycker man
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.