|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har precis köpt en BMW 525I Touring -02 Tourings orginal ljudssytem är det värsta jag har varit med om och jag har tänkt att bygga nytt. Skulle gärna vilja ha lite tips och info om vad som är bra att skaffa och hur man ska gå till väga. Har nu 2 högtalare där framme och 2 st i taket över hatthyllan. Har tänkt att köpa nya högtalare men vilka ska jag ha var och hur ska jag koppla dessa? Har även hört talas om hög/låg nivå? Vad är det för storlek på de högtalarna jag har nu och vilka andra skulle passa bra? Det jag har just nu är en bas låda som är en MTX 500W och en förstärkare.' Tack på förhand, MVH Sadde | |
|
Strunta i att byta högtalarna bak, det ger ingenting. 3-stegsgraket; 1. Börja med att byta högtalarna fram till ett bra 5.25"-kit. 2. Skaffa subwoofer som du driver med slutsteg. Koppla det med framsystemet. 3. Skaffa slutsteg till framsystemet för mer kraft. (4. Byt ut original stereon till eftermarknads. |
|
| Skulle varit högerparentes med i sista raden.... | |
|
Tack för ditt svar Kane! Men har även hört talas om att man måste var noga med hög eller låg nivå? Stämmer detta? :D |
|
|
Vet inte om man kan plocka ut någon lågnivå från en E39 originalstereo. Annars duger väl en hög-lågnivå adapter till nya slutsteget för att få drägligt vardagsljud. |
|
|
skulle man kunna sätta in 3-väg högtalare? Länk tex. dessa. Jag har själv funderingar på bättre ljud och undrar bara om en sån sak skulle fungera eller om det bara gör ljudet sämre. Om man även bara driver med stereon. |
|
| Var skulle du sätta de högtalarna? | |
| Jag tänkte i dörrarna fram helt enkelt. 3-vägs som har inbyggt delningsfilter. 5.25 eller 6.5 om det går att klämma in. | |
| Köp ett vanligt 5.25"-tvåvägskit i stället och sätt diskanterna på mellanregisterplatserna högst upp/längst fram på dörrarna. | |
|
Vad skulle passa bra? Något lättspelat som originalstereon klarar av. Kikade här: Länk Finns det något annat ställe som passar bättre tro? Vad sägs om dessa? 2st framsystem..ett MDS Fanatic FCS525 och ett Infinity 505CS Reference Series Båda är kit-system med lös diskant 5,25" Fina och spelar bra! Pris: 300:-/par |
|
|
Får man i 5,25"? originalen är mindre Varför inte byta bak? org är det ju bara diskantåtergivning fram o bara bas/mellanreg i taket tvägs koax borde gå bra bak? |
|
|
5.25" är original fram och bak. Fram får man i upp till 62 mm djup om jag minns rätt. Annars går det att värma och forma lådorna lite för ökat djup. Det är så dålig akustisk miljö i taket bak så det blir aldrig bra. Marin: Fram sitter 5.25"-kit, tvåvägs på vanliga ljudsystemet och trevägs för Hifi och DSP. |
|
|
Mina är definitivt mindre fram än bak i tak. Man kanske kan sätta diskanter i bakdörrarna då ist för taket? |
|
|
Marin849: kolla realoem: Länk Verkar allt vara likadana högt. i tak bak som i dörrar fram. Mvh Martin |
|
| Marin: Dina högtalare är definitivt inte mindre fram. | |
| Intressant. Det är ju stor skillnad på gallerstorlek, men alltså samma element i. När jag hade isär fram såg de mindre ut än 5,25. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.