AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.025

BMW 325 xi e46 Cylinder 4 tänder ej!

Li
4
Liilje
325 XI -03
Hej!
Jag har en BMW e46 325 xi, motorlampan tändes och bilen stod och skaka. Så koppla upp den till datorn,
Då fick jag fram Cyl. 4 misfire detected kod 241 så börja byta tändspole men felet kvarstod.
Då bytte ja stift och då blev de bättre den sluta skaka men motor lampan är kvar!
Så ja undrar vad kan felet vara fundera på vevaxel senorn?

Med vänlig hälsning, Simon
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Går bilen bra efter tändspole och tändstiftsbytet?
isf så borde det väll bara vara att radera felkoden?

Osäker hur det är med just motorlampan men vanligast är väl att man måste radera den gamla felkoden för att släcka varningslampor?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Motorlampan tänds p.g.a. höga avgasvärden. Går bilen på alla nu är det bara att släcka lampan. Annars slocknar den själv efter en stunds felfri körning, så har du tålamod kan du vänta en vecka eller två så fixar det sig ändå.
Li
4
Liilje
325 XI -03
Jag har testat släcka motorlampan men den tänds igen efter en stund men har bara startat den när den står på lyften.
Ja fick ett meddelande om o2-sensor control bank off.
Men ska måla oken imorgon sen ska ja ta en riktig runda och se vad som händer!
Jag återkommer och tackar för svar!
Li
4
Liilje
325 XI -03
Hej!

Jag har test kört den och tror att det är lambda känns som det. Så min fråga är vilken är det(sitter väl flera)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det sitter fyra lambdasonder på bilen.
En i respektive grenrör innan katalysatorerna och en i respektive avgasrör direkt efter katalysatorerna.

Med tanke på att felmeddelandet sa "control bank" lär det vara någon av de bakre (dvs. efter kat.).

Men dessa gör nog bara att "motorlampan" tänds, för de kontrollerar bara att avgasreningen fungerar som den skall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.