|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> Har ett bosch fördelarlock nummer jag vill ha till bmw nummer. >> nämligen : 1 235 522 320 Men jag svarade ju på den frågan redan i oktober förra året (se inlägg 2012-10-28 20:04) i den här tråden! :-) Men annars använder jag främst Bosch's online kataloger i kombination med vanliga Internet sökmotorer. I det här fallet kollade jag i en vanlig Bosch katalog över tändreservdelar och kollade upp att Bosch 1 235 522 320 motsvarar GB866. I samma dokument kan jag sedan se att GB866 sitter på en E24 633 CSi M30B32 09.79-12.81 Jag går sedan in i BMW's ETK och väljer en E24 633 CSI 01/1980 där jag kan läsa av att fördelarlocket har BMW artikelnummer 12 11 1 288 165. Jag tar nu detta BMW 12 11 1 288 165 nummer och matar in i Bosch's online katalog som främmande artikelnummer och då dyker dyker det upp just Bosch 1 235 522 320. Cirkeln är sluten, allt stämmer. |
| Aha jag kollade tillbaka i tråden för jag hade för mig att vi snackat om fördelarlocket redan. Jag måste ha missat det. | |
|
Är i slutskedet vid ihopmontering av motorn. Men får inte ihop det i varken skallen eller på motorn hur slangarna ska sitta från vevhusventen och jag antar att det är tomgångsmotorn och det. Mina slangar var så risiga att dom gick av när jag moterade bort dom. Så svårt att pussla ihop det nu i huvudet. Länk Länk Länk Den från ventilkåpan ska väl rakt till luftbälgen. Mycket mer än så vet jag inte helt säkert. Nerifrån insuget ska slangen till nummer 6 på bilden ??Länk Slangarnas utformning som jag har stämmer inte alls med dom på sprängskissen. Länk Behöver hjälp för att få ihop detta. |
|
Nu är det inte riktigt samma motor, men såhär är det draget på min M30B35 Länk Där kan du du se att ett det ska vara ett litet rör mellan ventilkåpan och den L-formade rörkopplingen som du visar i din första bild Länk Odjuret med fyra ben du håller i och som du visar i den sista bilden Länk innehåller delen som ska sitta mellan ventilkåpan och den L-formade rörkopplingen som jag nämnde ovan. Du ser att gummistumpen du håller i har en smal vakuumslang och det är precis så det ser ut på min motor med - se länken nedan. Den där smala vakuumslangen ska sitta fast under insuget. Länk |
Men nu blev jag också fövirrad - odjuret med fyra ben passar ju inte alls mellan ventilkåpan och den L-formade rörkopplingen! Fast allt talar för att den ska vara där. Hmmm.... Kanske fel tillfälle att säga det, men det absolut bästa verktyget jag någonsin haft när jag mekat med bilar är inte några dyra hylssatser, momentnycklar eller dylikt - det har varit en billig point-and-shoot digitalkamera. Den har räddat mig hur många gånger som helst :-) |
Om man tar sig en titt på den här bilden så har jag ett förslag... Länk Den översta gummistumpen av odjuret med fyra ben tar du och sätter mellan ventilkåpan och redan existerande L-formade rörkopplingen (som på min bil). Du har då kvar (av odjuret med fyra ben) en L-format rörkoppling och och två rör. Denna L-formade rörkoppling ska sitta på andra sidan av insugsröret - se första bilden i detta inlägg. |
| Nu har jag lite alternativ att testa emellan i alla fall. Ska försöka laborera lite imorgon. Är lite svårt när flera slangar gått av och jag slängt ena delen av dom. Men tack för hjälpen, återkommer med resultat. | |
|
Jag har fått ihop hela vevhusventilationen nu men har en utgång på tomgångsmotorn? kva och den finns det inget ledigt ställe att dra till. Vart ska den? imageshack.us/photo/photo/341/smemo02.jpg/ |
|
|
Förra inlägget gjorrde jag med mobilen. Men så här har jag gjort. Länk Det är som det var förut men slangbiten med den tunna vacuumslangen var bara ihopsatt med plastkopplingen som bildade den "odjuret med 4 ben för att inte tappas bort i all röra. Kom jag på i efterhand med lite fundering. Men som på bilden i förra inlägget så är det sista slangen jag inte vet vart den ska gå. Finns ju ingenstans att dra den? Från insuget ovanför kallstartsventilen/spridaren är det uppdraget till nr 6 på bilden Länk. Men jag har aldrig haft en sån slang som ska sitta där på bilden. Så blir förvirrad som fan. Kan inte minnas att det ska sitta ett t-kors där, dels för jag inte har något sådant och slangen jag har som gått av som satt tidigare ser ut att bara ha gått upp till nr 6. Länk |
|
| På sista bilden har jag inte satt dit slangen med lilla vacuumslangen också mellan ventilkåpa och luftbälgen för att då skulle man inte se något på bilden | |
|
Tja igen. Drar upp denna tråd då jag inte fick bukt på oljudet i växellådan med att byta urtrampnlager och pilotlager. Nu har jag denna vinter rivit loss ingående lager för att byta det. Enda problemet är att på realoem.com så är måtten som är angivna fel. Eller stämmer inte överrens med måtten på lagret jag plockat bort. Länk står att det är 80*20*35 men det jag plockat bort är i själva verket 80*27*35 vilket gör att det saknas 7mm i djupled. Ringde bmw idag och dom hade också dom måttangivelserna. Så frågan är om bmw kan luska mer i infon om måtten eller om någon av er här har bytt och beställt ett sånt lager och vet hur stort det var. Har 2 andra 260 lådor från e30 och dom har också 27mm djup på lagret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.